Wednesday, December 28, 2005

دانشجويان دانشگاه زنجان

گزارش شماره (1)

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان خلاصه‌اي از مراحل دستگيري و قضائي
اعضاي خود را اعلام مي‌دارد. اين انجمن قصد دارد هر شش ماه يكبار اقدام به تهيه چنين گزارشهائي نمايد. گزارش شماره (1) درباره افراد ذيل مي‌باشد.

1-احمد مدادي (عضو شواري مركزي در سالهاي 77 و 78)
2-علي اصغر ذوالقدر (عضو شواري مركزي در سالهاي 77 و 78)
3-سعيد نعيمي (عضو شواري مركزي در سالهاي 79 و 80)
4-رضا عباسي (عضو شواري مركزي در سال 81)
5-اميد مدني (عضو شواري مركزي در سال 82)
6-عباس شهبازي (عضو شواري مركزي در سال 82)
7-رحيم حسني‌تبار (عضو شواري مركزي در سال81 و 82)
8-سپيده گرجي (عضو شواري مركزي در سال 82)
9-زينب كشاورز (عضو شواري مركزي در سال 81 و 82)
10-عبدالصمد محمدي (عضو انجمن در سال 77)
11-مهران گودرزيار (عضو انجمن در سال 77)
12-مسعود ساكي (عضو شواري مركزي در سالهاي 83 و 84)
13-حجت منتظری (عضو شواري مركزي در سالهاي 77 و 78 و 79 )

* دستگيري و ضرب و شتم علي اصغر ذوالقدر
روز چهارشنبه 20 تير سال 1378، علي اصغر ذوالقدر در سه‌راه جمهوري (تهران) در حالي كه بيانيه‌هاي دفتر تحكيم وحدت را همراه داشت، توسط عناصر لباس شخصي دستگير مي‌شود. وي همراه با ساير بازداشت شدگان به زندان اوين منتقل و بدون گذراندن مراحل قضائي در آنجا نگهداري مي‌شود. ذوالقدر در چند مرحله با چشمان بسته توسط افراد ناشناس مورد بازجوئي و ضرب و شتم قرار مي‌گيرد. محور بازجوئي‌ها درباره حوادث 18 تير، فعاليتهاي دفتر تحكيم و انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان و تغيير اساسنامه انجمن بوده است. وي پس از 4 روز آزاد مي‌گردد.
* احضار احمد مدادي به دادگاه
در تابستان سال 80، احمد مدادي به شعبه پنجم دادگاه عمومي زنجان احضار مي‌گردد. قاضي اسماعيلي اتهامات مدادي را توزيع بيانيه و اخلال در نظم عمومي در سالگرد 18 تير اعلام مي‌كند. وي پس از استماع دفاعيات مدادي اقدام به صدور قرار منع تعقيب مي‌نمايد.
* احضار احمد مدادي به دادگاه
قاضي بهتري رئيس شعبه دوم دادگاه عمومي زنجان در پائيز 79 احمد مدادي را به اتهام تشويش اذهان عمومي، نشر اكاذيب و توهين به مسئولين كشور احضار و مورد محاكمه قرار مي‌دهد. مدادي در اين دادگاه نيز تبرئه مي‌شود.
* دستگيري و محاكمه احمد مدادي، صمد صمدي و مهران گودرزيار
ساعت 4 بعدازظهر روز 18 تير 82، احمد مدادي و مهران گودرزيار در خيابان صفا در زنجان توسط مأموران اطلاعات نيروي انتظامي بدون ارائه حكم دستگير و به بازداشتگاه اطلاعات نيروي انتظامي زنجان منتقل مي‌گردند. شب همان روز نيز صمد محمدي در مقابل منزل خود بازداشت مي‌گردد. ساعتي بعد مأموران اطلاعات نيروي انتظامي اقدام به تفتيش كامل منزل مدادي و محمدي مي‌نمايند در اين تفتيش كامپيوتر شخصي و برخي از دست نوشته‌ها و عكس‌هاي خانوادگي محمدي و دست نوشته‌ها و برخي از كتب مدادي توسط مأموران ضبط مي‌گردد. گودرزيار و محمدي پس از تحمل 5 روز زندان انفرادي و بازجوئي با قرار وثيقه آزاد مي‌گردند. مدادي نيز پس از 3 روز زندان انفرادي به زندان عمومي زنجان منتقل گرديده و پس از 12 روز با قرار وثيقه آزاد مي‌شود. در اين مدت وي در 2 مرحله توسط اطلاعات نيروي انتظامي و يك هفته توسط اطلاعات سپاه مورد بازجوئي قرار مي‌گيرد.
رسيدگي به پرونده‌هاي اين سه نفر در شعبه دوم دادگاه انقلاب زنجان به رياست قاضي معصوم خاني ادامه مي‌يابد و در نهايت احكام ذيل صادر مي‌شود:
مهران گودرزيار از تمامي اتهامات وارده تبرئه مي‌شود.
صمد محمدي به اتهام توهين به رهبري به 4 ماه حبس تعزيري (تعليق به مدت 3 سال) محكوم مي‌گردد.
احمد مدادي به اتهام توهين به رهبري و تبليغ عليه نظام به 12 ماه حبس تعزيري (تعليق به مدت 3 سال) محكوم مي‌شود.
ساير اتهامات نامبردگان با قرار عدم صلاحيت دادگاه انقلاب به دادگاه عمومي زنجان ارسال و پس از رسيدگي در آنجا حكم منع تعقيب صادر مي‌گردد.
* دستگيري و محاكمه سعيد نعيمي
شامگاه روز پنج‌شنبه سوم ارديبهشت 83، مأموران اداره اطلاعات كرج با مراجعه به منزل سعيد نعيمي با ارائه حكم قضائي وي را دستگير و پس از بازرسي كامل منزل اقدام به ضبط كامپيوتر، دست نوشته‌ها و برخي كتب مي‌نمايند. نعيمي به مدت 15 روز در زندان رجائي شهر كرج و در سلول انفرادي نگهداري مي‌شود و مورد بازجوئي مأموران قرار مي‌گرد. محور بازجوئي‌ها پيرامون فعاليتهاي كميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان «آسمك» (نعيمي دبير و سخنگوي آسمك مي‌باشد) بوده است.
نعيمي پس از آزادي در شعبه دوم دادگاه انقلاب كرج محاكمه و بدليل اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام به 5 ميليون ريال جريمه نقدي محكوم مي‌گردد.
* دستگيري و بازجوئي رضا عباسي
ساعت 8 صبح روز شنبه 15 ارديبهشت 83، مأموران اداره اطلاعات زنجان به محل كار رضا عباسي (دفتر روزنامه مردم نو زنجان) مراجعه و با ارائه حكم دادستان زنجان وي را دستگير مي‌نمايند. مأموران سپس به منزل وي مراجعه و به بازرسي آن مي‌پردازند. در حكم بازرسي منزل به وجود 300 برگ اعلاميه اشاره شده بود. اما مأموران به تفتيش لوازم شخصي ساير اعضاي خانواده مي‌پردازند كه اين امر موجب اعتراض عباسي به آنان مي‌گردد. مأموران پس از آنكه، از پيدا كردن اعلاميه‌ها نااميد مي‌شوند اقدام به ضبط دست نوشته‌هاي شخصي و برخي از كتابهاي عباسي نموده و وي را با چشمان بسته به مكاني نامعلوم انتقال مي‌دهند. عباسي در طول اقامت در سلول انفرادي مورد بازجوئي قرار مي‌گيرد. موضوع بازجوئي‌ها درباره عضويت وي در هيأت مؤسس كميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان و فعاليتهايش در انجمن اسلامي و جمعيت اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان بوده است. وي ساعت يك بامداد روز دوشنبه 7 ارديبشهت با چشم بند به دادسراي انقلاب زنجان منتقل و قاضي فتحي به صورت مشروط او را آزاد مي‌نمايد. شرط آزادي وي اين بوده كه هر زمان مأموران اطلاعات لازم دانستند براي بازجوئي به آن اداره مراجعه نمايد. عباسي پس از آزادي در عرض يك هفته 3 بار به اداره اطلاعات احضار گشته و در هر بار به مدت دو تا سه ساعت مورد بازجوئي كتبي قرار مي‌گيرد. وي پس از آزادي سعيد نعيمي عليرغم تهديد مأموران اطلاعات مبني‌بر محاكمه در دادگاه، راضي به مراجعه مجدد به اداره اطلاعات نمي‌گردد.
*در آذر ماه سال 82 اطلاعات سپاه زنجان اقدام به احضار رحيم حسني‌تبار، اميد مدني، عباس شهبازي، زينب كشاورز و سپيده گرجي مي‌نمايد. مدني و شهبازي در سه مرحله و بقيه در يك مرحله مورد بازجوئي كتبي پيرامون فعاليتهاي انجمن قرار مي‌گيرند. مدني و شهبازي به دادگاه نيز احضار و پس از تفهيم اتهام مورد بازجوئي قرار مي‌گيرند.
در نهايت پرونده نامبردگان در كميته انظباطي دانشگاه زنجان به اتهام امانت به رهبري مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و احكام ذيل صاد مي‌گردد.
اميد مدني به دو ترم تغيير محل تحصيل
عباس شهبازي به يك ترم تغيير محل تحصيل
زينب كشاورز و سپيده گرجي هر يك به توبيخ كتبي با درج در پرونده
*در پائيز 83، شعبه دوم دادگاه انقلاب زنجان اقدام به احضار علي اصغر ذوالقدر، سعيد نعيمي و حجت منتظري مي‌نمايد. اتهام اين سه تن توهين به رهبري و مراجع تقليد بوده است. از ميان اين سه نفر تنها حجت منتظري موفق به دريافت احضاريه دادگاه مي‌شود. وي پس از چند بار حضور در دادگاه از اتهامات وارده تبرئه مي‌گردد.
نعيمي و ذوالقدر به طور غيابي محاكمه و به 4 ماه حبس تعزيري محكوم مي‌گردند. آنان پس از اطلاع از حكم صادره اقدام به واخواهي مي‌نمايند. آنان پس از چند بار حضور در دادگاه هر يك به تحمل 4 ماه حبس تعزيري (تعليق به مدت 2 سال) محكوم مي‌شوند. رسيدگي به ساير اتهامات اين سه نفر در شعبه 7 دادگاه عمومي زنجان انجام مي‌شود كه منجر به صدور رأي منع تعقيب مي‌گردد.
*در آبان ماه 84 اطلاعات استان زنجان اقدام به احضار مسعود ساکی مي‌نمايد. مسعود ساکی در دو مرحله مورد بازجوئي كتبي پيرامون انتشار بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان در مورد عدم شركت در انتخابات رياست جمهوري نهم توسط شواري مركزي قرار مي‌گيرد.
*ممانعت از استخدام رضا عباسي در سازمان تأمين اجتماعي
رضا عباسي در آزمون استخدامي اداره تأمين اجتماعي زنجان شركت كرده و با كسب حدنصاب علمي موفق به پذيرش در آن اداره مي‌شود. وي به همراه ساير پذيرفته شدگان مدارك لازم را در موعد مقرر به اداره تأمين اجتماعي تحويل مي‌دهد. همه پذيرفته‌شدگان بغير از عباسي از تاريخ 16/3/84 مشغول كار مي‌گردند اما از طريق حراست تأمين اجتماعي به او اطلاع داده مي‌شود كه پرونده‌اش به جهت پاره‌اي موارد به هسته گزينش اين سازمان در اروميه ارسال شده است. عباسي در تاريخ 12/4/84 در اروميه مورد مصاحبه قرار مي‌گيرد و پرونده‌اش جهت استعلام به وزارت اطلاعات در تهران و از آنجا به اداره اطلاعات زنجان منتقل مي‌شود.
پس از 5 ماه مأمور اداره اطلاعات به عباسي اطلاع مي‌دهد كه به شرطي با استخدام او موافقت مي‌شود كه وي تعهد دهد كه ديگر فعاليت سياسي نكند و پس از آن تعهد نيز 6 ماه منتظر بماند تا اداره اطلاعات پايبندي او را به آن تعهد ارزيابي نمايد.
عباسي با شرط مذكور موافقت نمي‌كند و طي نامه شماره انصراف خود را از استخدام در سازمان تأمين اجتماعي اعلام مي‌كند.