Thursday, December 08, 2005

انجمن دفاع از حقوق زنان در ايران-



گيرم كه مي زني
گيرم كه مي بري
گيرم كه ميكشي
با رويش ناگزير جوانه چه ميكني؟
با صبح روشن پر ترانه، چه ميكني؟




گزارشي از روز دانشجو

وحشت مرگ، سراپاي نظام حاكم
را در 16 آذر امسال فرا گرفته بود
!

براي اولين بار در تاريخ 50 سال گذشته ، كه هر ساله روز دانشجو به عنوان روز مقاومت دانشجويان و جوانان ، بصورت تجمعات مختلف برگزار ميشد ،نظام حاكم امسال از انجام برگزاري مراسم دانشجو جلوگيري كرد . زيرا كه حاكميت به خوبي دريافته است كه در بين دانشجويان و جوانان اين مرز و بوم هيچ جايگاهي نداشته و ندارد و مطمئن است كه هر جرقه اي به آتشفشاني در برابر اين نظام تبديل خواهد شد. بنابراين تنها راه مقابله با ايجاد اين جرقه در روز 16 آذر ، جلوگيري از تجمعات و اعتراضات دانشجويي با هر ترفند رذيلانه و ابلهانه اي است كه حتي به ذهن هم خطور نميكند. نيروي انتظامي در اطلاعيه اي اعلام نموده بود ” بهتر است دانشجويان عزيز در اين روز به استراحت بپردازند و هفته ديگر جلسات خود را برگزار كنند”! البته همه ميدانند كه نيروي انتظامي كه هميشه مسئوليت سركوب جوانان و دانشجويان را به عهده داشته و دارد ، هيچگاه به فكر استراحت دانشجويان نبوده است ! و يا اينكه در اوج سفاحت و دجال گونگي آخوندي، در عرض چند ساعت (كه البته آلودگي هوا در تهران هم هيچ تغييري نسبت به روزهاي قبل نداشت) ، هيئت دولت اعلام نمود، به دليل شرايط جوي و آلودگي هوا، مدارس را به مدت دو روز تعطيل ميكنيم! آخر مگر امسال چه اتفاقي افتاده است كه براي اولين بار ، آنهم در روز 16 آذر به فكر سلامت شهروندان و آلودگي هوا افتاده ايد! البته آلودگي اصلي نحوست وجود شمايان در ميهن عزيز ما ايران است كه آنرا نيز به زودي پاك خواهيم نمود و هواي بهاري را جايگزين هواي متعفن سركوب و اختناق خواهيم كرد! ولي باز هم دم خروس دجاليت در مقابل دانشگاه تهران بيرون زد، زيرا كه اگر شما به فكر استراحت دانشجويان و يا سلامت آنها در آب و هواي آلوده بوديد، پس چرا نيروهاي سركوبگر خود را در مقابل دانشگاه تهران به صف كرده بوديد؟ !! راستي با چه چيزي ميخواستيد مقابله كني و ترس و وحشت شمايان از چيست؟!
لازم به ذكر است كه علاوه بر اين ترفندهاي رذيلانه، طي ماه گذشته تعداد زيادي از دانشجويان مبارز و مقاوم را بدون هيچ دليل مشخصي دستگير و بازداشت نموده اند تا بدين وسيله عناصري را كه ممكن است تجمعات را شكل بدهند در روز 16 آذر حضور در صحنه حضور نداشته باشند،حتي در مراجعات خانواده هاي اين دانشجويان محل اسارت آنان را به خانواده ها نگفته اند و از محل اسارت آنان تا كنون كسي مطلع نشده است. همچنين در خيابانهاي اطراف بدون هيچ دليلي از سه روز قبل تا كنون موتور سواران را دستگير و مورد اذيت و آزار قرار ميدادند. روز 16 آذر نيز حدودا 6-7 موتور سوار را دستگير و مورد بازجويي قرار دادند و موتور برخي از جوانان را بدون هيچ دليلي مصادره نمودند.
تهران تقريبا به شهري كه حكومت نظامي در آن حاكم باشد تبديل شده بود. دانشجويان كه طبق قرار قبلي ميخواستند ساعت 12 در محوطه دانشگاه باشند، با دربهاي بسته دانشگاه مواجه شدند. تجمع همانجا شكل گرفت صدها نفر از جوانان و دانشجويان گرد دانشگاه تهران جلو سردر دانشگاه روي زمين نشسته و يا در اطراف آن ايستادند ، و به نيروي انتظامي كه دور تا دور بچه ها را گرفته بودند گفتند : حالا كه درب دانشگاه را بسته ايد ما هم تجمع را از خيابان شروع ميكنيم تا مردم هم به ما بپيوندند. نيروي انتظامي كه از ترس و وحشت جرات نزديك شدن را نداشت ، با حالت التماس آميز از دانشجويان ميخواست كه براي استراحت بروند! در جلو دانشگاه نيروي انتظامي ميگفت : خواهش مي كنيم اينجا را ترك كنيد ، ما قول ميدهيم كه در هفته آينده به شما مجوز بدهند، و وزارت علوم برايتان اين مجوز ها را صادر خواهند كرد و روزهاي تعطيل بهتر است شما به دانشگاه مراجعه نكنيد و استراحت كنيد! حالت ترس و وحشت نيروهاي سركوبگر خيلي ديدني بود و ميخواستند دانشجويان را عصباني نكنند . يكي از دختران دانشجو در محل، به نيروي انتظامي گفت:
” مگر ما بچه هستيم كه داريد سر ما را با اين حرفها گول ميزنيد، امروز روز دانشجوست نه يك هفته ديگه! مگه شما روز عاشورا را يك هفته بعد از روز مشخص آن مراسم ميگيريد” ؟! كه همه بچه ها زدند زير خنده. نيروي انتظامي مثل برنامه هاي قبلي به سمت بچه ها يورش نميبرد و بيشتر سياست چماق و حلوا را حاكم كرده بود، مابه ازاي آن لباس شخصي ها به بچه ها حمله ميكردند، دختري كه نيروي انتظامي را در مورد روز 16 آذر دست انداخته بود ، به وسيله لباس شخصي ها دستگير شد و دوست او هم كه به حمايت از وي آمد بود به وسيله همان اكيپ، داخل يك ماشين هل داده شد و با خود به نقطه نامعلومي بردند، يكي از دختران كه از معلمين مدارس تهران بود ، شعار ” فرياد هر ايراني آزادي ، آزادي” سر داد كه به وسيله اكيپ ديگري از لباس شخصي ها محاصره و دستگير شد در همين رابطه به دليل دادن شعار، 2 نفر از دانشجويان پسر هم دستگير شدند، يكي از فارغ التحصيلان دانشگاه علم و صنعت نيز به دليل اصرار در ماندن در محل و بحث با نيروي انتظامي به وسيله لباش شخصي ها دستگير شد. خيابانهاي منتهي به دانشگاه تهران را به بهانه آلودگي هوا !! بسته بودند و برق منطقه و كافي نت ها را هم قطع كرده و موبايلها را هم مختل كرده بودند كه امكان تماس با خارج نداشته باشيم، و حتي از خيابان انقلاب و 16 آذر و تا خيابان امام حسين پر از نيروي انتظامي و لباس شخصي بود.
حدود 700-800 تن جوانان و دانشجويان دوباره بعد از تاريكي هوا (حدود ساعت 6.5 عصر ) تجمع نموده و شعار دادند شعارها به قرار زير بود :
زنداني سياسي آزاد بايد گردد
توپ تانك بسيجي ديگر اثر ندارد
فرياد هر ايراني آزادي آزادي
همچنين جوانان و دانشجويان سرود يار دبستاني را ميخواندند
در تجمعات شب تعداد 30الي 40 نفر به وسيله نيروي انتظامي و لباس شخصي ها دستگير شدند.
در شهرهاي ديگر تجمعات دانشجويي به قرار زير بوده است:
در اروميه تجمع دانشجويي در دانشگاه اروميه برگزار شد .
در مازندران با توجه به ممنوعيت تجمع 400 تن از دانشجويان دست به اعتراض زدند .
دانشجويان علوم پزشكي صبح امروز به همراه سوسن شريعتي (خواهر شريعت رضوي) بر سر مزار شهداي 16 آذر در ابن باويه حاضر شدند و ياد و خاطره آن سه شهيد والامقام را گرامي داشتند.
همچنين به رغم فشارها و تدابير سركوبگرانه و اعلام تعطيل عمومي و ... دانشجويان ، در شهرهاي مختلف ايران بطور مثال در شهرهاي خمين، اردبيل ، اراك و زنجان و اصفهان و مشهد و... مراسم 16 آذر را طبق گزارشاتي كه به دست ما رسيده تجمعاتي به مناسبت روز دانشجو برگزار گرديد. همچنين در دانشگاه سيستان و بلوچستان ، دانشجويان روزه سياسي گرفتند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
آري شكست مفتضحانه حكام ظالم و آزادي كش ، به قدري شديد بود كه به هر كجا كه ميرفتيم، امروز و ديروز (15و16 آذر) صحبت از ترس و وحشت سرنگوني محتوم عناصري است كه ميهن اسير ما را در چنگال خويش گرفته اند.
راستي تا به كي خواهند توانست خشم فروزان جوانان و زنان ايراني را چنين ترفندهاي ضد مردمي ، در گلو خفه كنند؟ بمب ساعتي به ساعت ” س” نزديك ميشود!

بهر آزادي بپا شو، شعله يي از شعله ها شو
بوسه زن در شعله كين، تيغه شمشيرها را
چرخشي اي پتك پولاد ، ضربه يي بر كاخ بيداد
منفجر كن ، منفجر كن ، سلطه زنجيرها را
بگسل اين زنجيرها را !



انجمن دفاع از حقوق زنان در ايران- مهري اميري
anjomanzananazadeh@yahoo.com
17/9/84