Saturday, November 04, 2006

شکوه ميرزادگی: تا ماندن پاسارگاد به روز نمی شوم


من از آن دسته از مردمانی هستم که دوست دارم اگر راهی را شروع کنم تا به آخر بروم. اگرچه رفتن تا به آخر برخی از راه ها از توان من بيشتر بوده است اما در اکثر موارد همه ی توانم را گذاشته ام که راهی را که شروع کردم تا به آخر بروم. تمام نکردن برای هيچ کسی خوش آينده نیست. اما من فکر می کنم آن چه بيشتر از همه آزار دهنده است غفلت ها و کمبودهايي است که ما داشته ايم و همان ها است که پس از هر نرسيدنی باران ملامت را بر سرمان می بارد که اگر چنان و چنين می کردی به هدفت رسيده بودی. می شود نگران ملامت ديگران نباشيم. و يا وقتی که زياد آزرده می شويم گوش هايمان را بر ملامت ديگران ببنديم. اما با ملامت درون خود چه می شود کرد؟ من از ملامت خودم است که هميشه می ترسم، همان که اگر بيمار عاشق خويش بودن نباشيم از هر کسی راستگوتر و سخت گيرتر و بی رودربايستی تر است و در عين حال هرگز قادر نيستیم گوشمان را به صدايش ببنديم.

اين روزها مساله آبگيری سد سيوند از نظر وزارت نيرو قطعی شده است. ميراث فرهنگی هم که با بهره گيری از ماليات و ثروت مردمان سرزمين ما بوجود آمده و کار می کند و قرار است که کارش حفظ گنجينه های ملی و بشری آن سرزمين باشد به جای اين که مقابل وزارت نيرو بايستد همراه وزارت نيرو شده است.

و اين نشان می دهد کميته نجات پاسارگاد، که حدود يک سال و هشت ماه پيش برای جلوگيری از اين آبگيری بوجود آمده و تا اين لحظه بدون توقف کار کرده است مثل همه ی گروه ها و مردمان ديگری که در اين راه تلاش کرده اند، شاهد لحظات حساسی از سرنوشت پاسارگاد است. لحظه هايي که به ماندن و يا ويران شدن تنگه بلاغی، دشت پاسارگاد، محيط زيست، کشاورزی، و آرامگاه کورش منتهی خواهد شد.

در اين روزها من، به عنوان عضو کوچکی از کميته نجات، و به عنوان عضو کوچکی از مردمان سرزمينم، نمی خواهم و نمی توانم به هيچ چيزی جز اين مساله بپردازم. علاوه بر اين که کارهای کميته چندين برایر شده، ناگزيرم به سفرهايي در همين ارتباط بروم ، و در عين حال سايت کميته نيز به کار بيشتری نياز دارد و احتمالاً به جای هر روز «به روز شدن» ممکن است روزی دو بار به روز شود.

و به همه ی اين دلايل ِ «به نظر خودم منطقی» اين سايت (منظور بخش «شکوه ميرزادگی» در پويشگران) از امروز تا وقتی که هنوز کاری از دست من برای کميته نجات برمی آيد، به روز نخواهد شد. اگر گاهی و به مناسبتی سخن يا مطلبی داشتم، نيز، ترجيح می دهم در جايي ديگری چاپ شود که همين وقت اندک پست کردن را هم از من نگيرد.

و شما دوستان عزيز و خوب من، اگر می خواهيد که در اين روزهای حساس کنار کميته نجات پاسارگاد باشيد لحظه ای ترديد نکنيد. در اين لحظه هاست که هر قدمی، هر حرکتی، و هر فکری ممکن است کارسازی بزرگ باشد. ترديد نکنيد! و به جمع کوشندگان نجات پاسارگاد و به جمع کسانی بپيونديد که برای حفظ آثار و گنجينه های بشری ايرانزمين تلاش می کنند.

با مهر

شکوه ميرزادگی

لطفا با آدرس های زير با من تماس بگيريد:

http://www.savepasargad.com

shokoohmirzadegi@gmail.com.