Thursday, January 26, 2006

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

به نام آن که عدالت را دوست دارد

اعلام اعتصاب برای آزادی آقای منصور اسانلو
و انعفاد پيمان دسته جمعی ششم

سلام بر شما رانندگان و کارگران حق طلب و زحمت کش

همان طوری که شما عزيزان می دانيد، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با تمام وجود از حق و حقوق شما دفاع نموده و در اين راه با تحمل سختی ها همانند سلول های انفرادی اوين، اخراج، تبعيد و احضارهای متعدد به مراکز امنيتی، به هيچ عنوان در دفاع از حق و حقوق قانونی کارگران ذره ای عقب نشينی نکرده و با اتحاد و همت و يک پارچگی شما، همچنان از حق و حقوق شما جانانه دفاع می کند.

متاسفانه با همه اين رنج ها و سختی ها، نه تنها اقدام شايسته ای در جهت اجرای خواسته های به حق و قانونی کارگران تحقق نيافته است، بلکه رئيس هيات مديره سنديکا آقای منصور اسانلو، از تاريخ 1/10/84 به دليل نامشخص و نامعلومی دستگير و زندانی شده است.

لذا از تمامی همکاران به ويژه رانندگان غيور و حق طلب در دو شيفت صبح و عصر و کارگران تعميرگاه ها و مناطق دهگانه و اتوبوس برقی و واحد گشت و امور اداری دعوت می نمائيم در يک اتحاد و همبستگی فراگير و غيرتمندانه در مورخه شنبه 8/11/84 از اول صبح دست از کار کشيده و در مناطق تجمع کرده و تا آزادی آقای منصور اسانلو و به رسميت شناختن سنديکا و انعقاد پيمان دسته جمعی ششم به اعتصاب در همه مناطق و اتوبوس برقی و واحد گشت ادامه داده و هماهنگ با تصميمات بعدی هيات مديره سنديکا آماده باشيد، اعتصاب را ادامه می دهيم تا به خواسته های خود برسيم.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
4/11/1384





برای آزادی منصوراسانلو نامه های اعتراضی به سفارت ايران بفرستيد. آدرس - سفارت ايران: Iran.botschaft@t.online.de

لطفا کپي نامه را به آدرس سنديکای شرکت واحد ارسال تماييد.
آدرس: Syndicavahed@yahoo.co.in

برای کسب اطلاعات بيشتراز سايت سنديکا ديدن نماييد: www.syndicavahed.org



از مبارزات کارگران شرکت واحد
برای ایجاد تشکل های آزاد مستقل کارگری و
آزادی نمایندگان واقعی شان دفاع کنیم
!


مبارزات کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه برای ایجاد تشکل های آزاد و مستقل کارگری که در حال حاضر در آزادی دبیر سندیکای کارگران و نماینده واقعی شان کانونی شده، گسترش می یابد. سران رژیم اسلامی به جای پاسخ گوئی به خواست بر حق کارگران به سیاست سرکوب و تهدید آشکار توسط عوامل منفورشان در خانه کارگر و بازی بمب هسته ای روی آورده اند.
در این رابطه آقای حسینی تبار از فعالین سندیکایی صبح دیروز درحالی که اطلاعیه مربوط به اعتصاب را پخش می کرد در مترو توسط پلیس امنیتی دستگیر شده است.آاقای رضوی ازاعضای هیئت مدیره سندیکا در مصاحبه با راديو برابری اظهار داشته که اعتصابی که از روز شنبه 8 بهمن آغاز ميشود تا آزادی اسانلو ، مسئول سنديکای کارگران شرکت واحد ادامه خواهد داشت . در این اعتصاب، اتوبوس های شرکت واحد تهران و حومه از روز شنبه 8 بهمن84 در توقف گاه ها خواهند ماند.
آقای رضوی از کارگران ايران خواستند از اعتصاب کارگران شرکت واحد حمايت نمايند.
سازمان ما:
در حمایت از خواستها و مطالبات برحق کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای ایجاد تشکل مستقل کارگری و برای آزادی بدون قید و شرط منصور اسانلو دبیر سندیکای کارگران و تمامی کارگران دستگیرشده همه فعالین کارگری وانسان های آزادی خواه را به حمایت سراسری وهما هنگ فرا می خواند.

کمیته مرکزی سازمان کارگران انقلابی ایران - راه کارگر

.............................................................................


جوانان ، زنان و مردم مقاوم تهران
شما نيز به اين حركت اعتراضي بپيونديد و از كارگران و رانندگان شريف اتوبوس راني حمايت كنيد.
منتظر حضور سبز شما در اين مقاومت سراسري هستيم.


انجمن جوانان وبلاگ نويس در تهران-6دي

gholeh501z@yahoo.com

------------------------------------------------------

شنبه (8بهمن) باز هم خيابانهاي تهران را قفل خواهيم كرد!

تو اگر برخيزي ، من اگر برخيزم ، همه برميخيزند!
چه كسي ميخواهد من و تو ما نشويم ؟
خانه اش ويران باد
!

هموطنان، زنان و جوانان ايران زمين
بار ديگر كارگران شريف اتوبوس راني بپا ميخيزند! شرف ملي هر زن و مرد ايراني است كه براي حمايت از آنان برخاسته و در جهت رسيدن به اهداف اين كارگران مقاوم، همسو و هم قدم شويم. اهداف آنان، خواسته احاد ملت ايران است، و فرياد اعتراض آنان ، فرياد در گلو مانده زنان و جوانان ايران زمين نيز هست.
همگان شاهد بوديم كه كارگزاران نظام ، چگونه دور اول اين اعتصابات، با تهديد و تطميع، حركت اعتراضي كارگران را نافرجام نموده و به سركردگي ”پاسدار قاليبات” كه شهرداري تهران را تصرف كرده است، اين حركت اعتراضي خاموش گرديد. در دور قبل باز هم كارگران و اتوبوس رانان شريف در تهران ، فرصت ديگري به اين آزاديكشان و غاصبان حقوق مردم محروم اين ميهن دادند. ولي هيهات كه از اين نظام ، مهر و عطوفت و حل مشكلات محرومان جامعه را نميتوان انتظار داشت و هر چه هست، قتل است و غارت و ستم و استثمار و ديگر هيچ....! زيرا كه فرياد رسي دراين نظام باقي نمانده است و از ضحاك ماردوش انتظار رحم و مروت نميتوان داشت!
پس بار ديگر با نيرويي صد چندان و با ايمان به پيروزي محتوم مردم ايران در برابر غاصبان حقوق محرومان و كارگران و زنان ايران زمين، بپا ميخيزيم و فرياد آزادي سر خواهيم داد.
اولين خواسته ما اين است كه منصور اسانلو را آزاد كنند و اين خود اولين گام براي دستيابي به پيروزي هاي بزرگتر خواهد بود. به عبارت ديگر آغازي است براي پايان نظام جهل و غارت !
پس پيش بسوي اعتصاب و تحصن !
ما ” انجمن دفاع از حقوق زنان در ايران” از اين اعتصاب ، پشتيباني نموده و به همراه كارگران اتوبوس راني فرياد آزادي سر خواهيم داد و حقوق حقه كارگران محروم ايراني را كه خواسته تمام مردم ايران است، طلب خواهيم نمود.
روز شنبه صبح خيابانهاي تهران را باز هم قفل خواهيم كرد! و به كارگزاران نظام خواهيم گفت، حقوق خويش را با چنگ و ناخن و دندان هم كه شده از شما باز خواهيم گرفت!

آن روز مي آيد!
آن روز مي آيد
روزي كه رسم و دولت دژخيم را در شعله اندازيم
آن گه ” فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو در اندازيم”

انجمن دفاع از حقوق زنان در ايران- مهري اميري
anjomanzananazadeh@yahoo.com

6/11/84

----------------------------------------------





رادیو برابری درگفتگو
بافعالان سندیکای شرکت واحد تهران وحومه
ازآغاز دوردوماعتصاب رانندگان اتوبوسرانی تهران وحومه،گزارش می دهد!

*******************



شنبه ۸ بهمن۱۳۸۴سرآغاز دوردوم اعتصاب کارگران شرکت واحد تهران وحومه

 کارگران شرکت واحد جهت آزادی بی قيدوشرط اسانلووبرسمیت شناختن سنديکاوانعقادپیمان دسته جمعی ششم به اعتصاب درهمه مناطق واتوبوسرانی برقی وواحد گشت ادامه داده وهماهنگ باتصمیمات بعدی هیات مدیره سندیکا آماده باشید.اعتصاب را ادامه می دهیم تا به خواسته های خود برسیم!


 يادداشت:
هئيت رهبری سنديکای شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه، دربرابردرخواست اعضاء خوددرراستای آزادی فوری منصوراسانلو،طی نشستی اطلاعيه ای صادروديگربارروزشنبه۸دی۱۳۸۴(۲۸ژانويه۲۰۰۶) دست به اعتصاب نامحدودخواهدزد۰

 دراطلاعيه ای باعنوان: اعلام اعتصاب برای آزادی آقای منصوراسانلووانعقادپیمان دسته جمعی ششم آمده است: " اعتصاب راادامه می دهیم تا به خواسته های خود برسیم " دراين رابطه ويداهوشياربرنامه سازراديوبرابری گفتگويی درروزچهارشنبه۵ دی ۸۴(۲۵ژانويه۲۰۰۶) راباآقای رضوی ازاعضاءرهبری سنديکای شرکت واحدانجام داده است۰
رضوی دراين گفتگوخبرقطعی اعلام اعتصاب راتائيدمی نمايدودستگيری يکی ازفعالان کارگری به نام (حسينی تبار)به جرم تبليغ وپخش خبراعتصاب رابه شنوندگان راديوبازگفت۰

 ضمن تشکرازدست اندکاران راديوبرابری، متن اين گفتگوراباکمترتغييری اززبان گفتاربه نوشتاردراينجامی آوريم ۰
علاقمندان نيزمی توانندمصاحبه رادرآرشيوراديوبرابری(http://www.radiobarabari.net/files/2006/01/25/4.ram ) عيناگوش کنند۰


 ********************

 راديوبرابری: مطلع شديم که هئيت مديره سنديکای شرکت واحد، برای روزشنبه۸دی۸۴ اعلام اعتصاب نمودند، لطف کنيددراين رابطه برای ما، پيرامون چگونگی اين تصميم ودلايل اش توضيح دهيد۰

 رضوی: آنچه که شنيديدکاملادرست است۰اطلاعيه رادرهمين رابطه هئيت مديره سنديکايشرکت واحداتوبوسرانی، برای درخواستهای راننده گان وديگرکارگران که خواستار آزادی آقای منصوراسانلوبودند، درخواست اعتصاب دادندتاآقای اسانلوآزادگردد۰ازاينرو هئيت مديره شرکت واحد، به دنبال نشستی درشب گذشته(چهارشنبه شب۵ دی) تصميم گرفتند؛ اطلاعيه اعتصاب رابدهندتا آزادی آقای منصوراسانلو راتصريح کنندوخواسته های کارگران راهم دنبال نمايند!

 راديوبرابری: آقای رضوی، می توانيددرموردشکل اعتصاب صحبت کنيدکه اعتصاب چگونه خواهد بودودرضمن اعلام کرديدکه اعتصاب ادامه خواهدداشت؟

 رضوی: بله، ما سنديکای اتوبوسرانی تهران وحومه هستيم، يعنی تهران زيرپوشش نمايندگی سنديکای شرکت واحداست۰ازاينرواين اعتصاب درموردتهران است وبه اين شکل استکه؛ رانندگان درمناطق می مانندوبرای کاردرشهرنمی آيند!

 راديوبرابری: يعنی درتمامم ناطق تهران اين عمل صورت خواهدپذيرفت؟

 رضوی: بله، يعنی درده(۱۰)منطقه اتوبوسرانی واتوبوس برقی۰۰۰

 راديوبرابری: يعنی درتمام مناطق اتوبوس ها، مسافرراجابه جا نخواهندکرد؟

 رضوی: بله، بله؛ شکل اعتصاب هم به اين صورت خواهدبود، راننده گان به هيچ وجه ازتوقفگاه خارج نمی شوندتااينکه آًقای اسانلوآزادشود!

 راديوبرابری: آقای رضوی،درصورتی که برخوردخشونت آميزباشماهابشود، راننده گان با دستگيری صورت بگيرد، چه برنامه ايی داريد،آيامنتظرچنين اقداماتی هستيدوبرای آن فکری کرديد؟

 رضوی: بهرحال مابابت درگيری ودستگيری کاری انجام نخواهيم داد۰اگردستگيرمان هم بکنند، دستگيرکردندديگر! ولی راننده گان درده(۱۰)منطقه به اضافه اتوبوس برقی پشتيبان ماهستندوهرچه تعداد دستگيريی ها بيشتربشود، فکرکنم، مشکلات بيشتری بوجودبيايدواين ادامه خواهدداشت!

 راديوبرابری: پس روزشنبه۸بهمن ۱۳۸۴(۲۸ژانويه۲۰۰۶)، ازاولين ساعت کاراداری اعتصاب شروع خواهد شد؟

 رضوی: بله، بله؛ من يک خبری بدهم که آقای حسينی تبار، يکی ازفعالان سنديکايی را درمنطقه هفت(۷) اتوبوسرانی مترودرشهرری توسط نيروهای پليس امنيتی دستگيرشدند۰ایشان توسط نيروهای پليس امنيتی دستگيرشدندوهنوزمانتوانستيم ازايشان خبری بدست بياوريم واين تنهادستگيری است که گزارش شد۰

 راديوبرابری: يعنی امروزدستگيرشدند، يعنی خودشان درحال راننده گی متروکه نبودند؟

 رضوی: نه درآنجادررابطه باهمين اطلاعيه داشتندفعاليت می کردند وآنراپخش می کردند که ماموران امنیتی دستگیرش کردند۰

 راديوبرابری: آقای رضوی،آياشماازآقای اسانلوخبرتازه ای داريد؟

 رضوی: ازآقای اسانلو، اينرامی دانم که خانواده اش توانستندبااوديدارکنند، حال شان خوب بوده، مشکل خاصی هم ازنظرظاهری وجسمی نداشتند!

 راديوبرابری: آقای رضوي چنانچه مطلب ديگری برای گفتن داريد ، راديو داختيارشما است۰

 رضوی: نه من صحبت خاصی ندارم، مابيشترين تکيه مان برپشتيبانی کارگران داخل مان است۰ ولی بهرحال حمايت های بين المللی کارگران جهان، نيزتاثيردارند۰مطمئنيم که اين اخباربه تمام جهان انتقال پيدامی کند، ولی بيشترين حمايت همين کارگران داخلی اند که می توانندمثمرثمرواقع شوند۰تابه امروزفکرکنم،اين پشتيبانی هاراداريم۰

 راديوی برابری: آقای رضوی بخاطراين توضيحات، ازشمابينهايت ممنونم وآرزوی موفقيت برای شماوهمکارانتان دارم۰

 رضوی: ايشاالله اگرما بيرون باشيم، درخدمت شما هستيم!

 ويداهوشيار: مطمئن باشيدومانيزدرخدمت شما هستيم!

 پايان گفتگوی راديوبرابری

 چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۴ برابر۲۵ژانويه۲۰۰۶

............................................................................................................

سازمانيابي جنبش
سنديکايی کارگران ايران
عليه موانع موجود
نويسنده : Ronald Müller
برگردان: نادرساده

به نقل از: روزنامه آنارکو سنديکاليستی " آکسیون مستقیم"(ِِDIREKTE AKTION )شماره 173، سال بیست ونهم ( متن آلمانی ضمیمه است )

اخبارمربوط به ايران که اينروزها توسط رسانه ها ی رسمی انعکاس می يابد؛ عمدتا حول برنامه هسته ای يا درگيريهای لفظی با آمريکا دورمی زند و يااينکه اين رئيس جمهورايران است که با سخنان تحريک آميزيهودستيزانه در مرکزتوجه ها قرارمی گيرد.اماآنچه بسادگی به ورطه فراموشی سپرده می شودتضادهای اجتماعی – طبقاتی درون جامعه ی ايران است که درسالهای اخيرشدت بيشتری يافته است .
بی دليل نيست که رهبران جمهوری اسلامی ايران درپس موعظه های مذهبی شان بيش ازهرچيزمنافع دولت سرمايه داری و سرمايه دار ايرانی را نماينده گی می نمايندوسياست فلاکت باراقتصادی را همچنان پيش می برند.سياست تشديد خصوصی سازی، بيکارسازی های گسترده ، حقوق ودستمزدهای معوقه؛ عدم پرداخت دستمزد کافی که بخشا سطح آن حتي کمترازبيست سال پيش است ، کارکودکان و استثمارمضاعف زنان ايرانی که دستمزدمتوسط آنها 30% کمترازدستمزد مردان است نمونه ای ازاجرای چنين سياست هايي است..
درايران رسما تنها يک "اتحاديه" وجود دارد: شوراهای اسلامی کار!. نهادی که اصولا بازوی راست وزارت کاراست و تا کنون عملکرد سرکوبگرانه وخشن آنها عليه فعالين کارگری شناخته شده است . تحت چنين شرايطی هرگونه فعاليت مستقل فعالين کارگری برای سازمانيابی و مبارزه برای افزايش دستمزدها ويا مبارزه برای بهبود شرايط وايمنی محيط کار فعاليتی پرخطر بوده وريسک های جدی را به فعالين کارگری وکارگران مبارز تحميل می نمايد. با اين وجود هر روزبيشتر کارگران به مخالفت با وضع موجود بر می خيزند وبا سازمانيابی مستقل متشکل می گردند.
سنديکای شرکت واحد تهران
يکی ازشناخته شده ترين سنديکاهای مستقل در ايران ، سنديکای راننده گان شرکت واحد است .درشرکت واحد حدود 4000 نفرازراننده گان و کارگران بخشهای مختلف عضوسنديکا هستند. تاسيس اين سنديکا ازيکسو نشانه ی آشکار اين است که کارگران، شورای اسلامی کاررا بعنوان يک نهاد کارگری برسميت نمی شناسندوآگاهانه تشکل آلترناتيو و نماينده گان واقعی خودشان را انتخاب کرده اند و ازسوی ديگر اثبات اين واقعيت است که آگاهی طبقاتی دربين کارگران ايران روبه رشد است وکارگران برخلاف تبليغات سوء توسط دولت و تهديد وارعاب ها مصمم اند سرنوشت خود را خود بدست گيرند .
سنديکا ازهمان آغازتاسيس مورد هجوم وحملات ماموران پليس و اعضای شوراهای اسلامی کارقرارگرفت . دامنه ی حملات روی دفترسنديکا متمرکز واخراج تعدادی ازفعالين شناخته شده ی سنديکا از شرکت را در پی داشت . فراخون تجمع کارگران اما درحقيقت فراخوانی جز سازمانيابی مستقل و پيگيری مقاوله نامه 87 سازمان جهانی کار(آی.ال .او) نبود که آنها را قانونا محق می کرد با دولت و کارفرما مزاکره تابه مشکلاتشان رسيده گی شود و جلوی اخراجها ی بی رويه را گرفته و پرداخت دستمزدهای کافی را طلب نمايند. زمانيکه تلاشهای آنها برای مزاکره تا ماه سپتامبر بی نتيجه ماند و با وعده های توخالی مديران شرکت روبرو شدند، قاطعانه تصميم گرفتند برای اولين باراعتصاب کنند.
دورجديد سرکوب
روز5 شنبه برابربا 22 -12 -2005 بين ساعات 5 الی 6 صبح 8 تن ازنماينده گان تشکل مستقل کارگران ، قبل ازاينکه منازل شان را به قصد رفتن سرکارترک کنند توسط ماموران اطلاعاتی دستگيرشدند. درواکنش به اين دستگيريها فعالين کارگری تصميم به اعتصاب نا محدود درروز25.-12-2005 گرفتند تا رژيم مجبوربه آزادی رفقای دستگيرشده شان گردد و خواست های ديگر منجمله کارمجدد به همکاران اخراجی را مطرح کردند. دراين روزقريب به 2500 نفردراعتصاب شرکت کردند و درمحل های مختلف تجمع خود به مشورت پرداختند.
در روزاعتصاب تعداد 1000 اتوبوس شهری درانبارو پارکينگ های شرکت بی حرکت ماندند وخيابانهای تهران غرقِ راه بندان وترافيک خودروها شد.اين يک پيروزی جزيی برای سنديکا بود، حادثه ای که منجربه پشتيبانی وحمايت های وسيع در بين اقشارمختلف مردم گرديد..
ازجانب رژيم و نهادهای دولتی اما يک کمپين گسترده تبليغات ضد سنديکايی وعليه فعالين آن براه افتاد. به فعاليتهای آنها برچسب فعاليت سياسی زده شد ؛ و کارگران مبارز، بعنوان عوامل تحريک خارجی ها معرفی گرديدند و خواست های بر حق آنها بارديگرغيرقانونی خوانده شد. ازاين طريق دولت جمهوری اسلامی تلاش کرد همبستگی جامعه را درهم بشکندو جوارعاب وتهديد را گسترش بدهد. همزمان نماينده گانی ازرژيم روش مزاکره با اعتصابيون را پيش گرفتند و در25-12-2005 شب هنگام قبل ازاينکه روز26-12-2005يعنی دومين روزاعتصاب فرارسدبه کارگران قول دادند که دستگيرشده گان بزودی آزادمی شوند وبه خواستهای ديگرکارگران هم رسيده گی خواهد شد. همين مسئله باعث اعلام خاتمه ی اعتصاب ازسوی کارگران شرکت واحد هم شد. تعداد دستگيرشده گان به 17 نفرافزايش يافته بود و طی 48 ساعت بعدی کليه دستگيرشده گان بجزمنصوراسانلوکه قبلا هم بشدت زخمی شده بود آزاد شدند. او قبلا نيزدراثرحمله عناصرشوراهای اسلامی به تجمع سنديکا بشدت موردضرب وشتم قرارگرفته بود ومهاجمين تلاش کردند زبانش را ِببُرند.هم اينک منصوراُسانلوهمچنان در بازداشت قراردارد وبايد اتهامات سنگينی مبنی بر حمل سلاح وارتباط با خارجيان را پاسخگوباشد.اين اتهامات بدين معناست که رژيم قصد دارد علت بازداشت وی را بی ربط به فعاليتهای سنديکايی اش جلوه دهد.اين نمونه ازپرونده سازی و پيامد های آن نشان خواهد داد که آيا رژيم با اين ترفندها به نتيجه ای خواهد رسيد؟ و آيا سياست وحشت بياندازوحکومت کن بازهم پيروزخواهد شد؟يااينکه جنبش جوان ورو به رشد کارگری عليرغم همه فشارها راه خودش را خواهدگشود. قبل ازچيز،به نقدمسلم است که ، فعالين سنديکايی کوتاه نمی آيند واعلام کرده اند: اگرمنصوراسانلو فورا آزاد نگردد،29.-12-2005 دوباره دست ازکار می کشند.
اول ماه مه در ايران
هجوم دولت جمهوری اسلامی ايران به سنديکای شرکت واحد درتهران ،تنها يک نمونه ازاقدامات سرکوبگرانه وضدکارگری اش می باشد. در اول ماه مه 2004 نيزتعدادی ازفعالين کارگری يک تشکل مستقل کارگری ديگردرشهرسقزکردستان ايران که سعی در برپايي مراسمی داشتند دستگيرشدند.قبل ازبرگزاری مراسم 40 تن از شرکت کننده گان دستگيرشدند و تعدادی ازآنها برای آزادی موقت مجبوربه پرداخت زمانت های مالی سنگين شدند. سرانجام پس از18 ماه جنگ اعصاب و رفت وآمد به دادگاه 5 تن از آنها به زندانهای سنگين محکوم شدند.محمود صالحی 5 سال زندان و 3 سال تبعيد، جلال حسينی 3 سال زندان ، محسن حکيمی 2 سال زندان، محمدعبدی پور2 سال زندان ، وبرهان ديوانگر2 سال زندان.همه اينهااز فعالين کارگری شناخته شده وياعضوکميته هماهنگی برای ايجادتشکل مستقل کارگری در ايران هستند.نهادی کارگری که با سنديکای شرکت واحد تفاوت هايی دارد. بعنوان مثال هر گونه سازش با نهادهای دولتی را ردمی کندوبرای خودسرنوشتی کارگران ايران و برعليه استثمار وستم سرمايه دارانه مبارزه می کنند.آنها استوار ومحکم تاکيد می کنند که مبارزه شان بخشی ازمبارزه بين المللی استثمارشده گان است وبهمين سبب نيزمهم است حمايت ها وهمبستگی بين المللی بنمايش در آيد و رژيم اسلامی تحت فشارافکارجهانی به عقب رانده شود!
***

رانند گان اتوبوس رانی تهران
سرخم نمی کنند!
نگرانی ازسرنوشت رهبران سنديکا درايران واعتصاب اخطارآميزبرای آزادی فعالين سنديکايی دربند! نويسنده : Nick Brauns
برگردان : نادرساده

به نقل ازروزنامه آلمانی Junge Welt منتشره در روز4 ژانويه 2006
قريب دوهفته است که رانندگان اتوبوس رانی تهران برای آزادی يک رهبرکارگری مبارزه می کنند. منصور اسانلو رئيس سنديکای مستقل شرکت واحد بهمراه تعدادی ازفعالين سنديکا، روز22 دسامبردرخانه ها يشان دستگيرشدند.
سنديکای راننده گان، اعتصاب را برای روز25 دسامبرفراخوانده بود، تا ضمن مبارزه برای آزادی دستگيرشده گان ، خواست اضافه دستمزد، پرداخت دستمزدساعات اضافه کاری هاو پرداخت دستمزد مکفی را نيزمطرح نمايند.
رسانه های فارسی زبان گزارش دادند ، درنتيجه اعتصاب نيمی از6000 اتوبوس سرويس شهری تهران ازحرکت بازايستادند. بعدازيکروز،زمانيکه شهردارتهران قول رسيده گي به خواستهارا داد؛ اعتصاب متوقف شد.
با وجوديکه فعالين سنديکايی دستگيرشده دراواسط هفته گذشته آزاد شدند و رسيده گی به اتهامات آنان موقتا عقب افتاد، منصور اسانلو همچنان درزندان مخوف اوين محبوس ماند.
بنا به ادعای دادستانی، منصوراسانلو بخاطرفعاليتهای سنديکای دربازداشت نيست ، بلکه او بخاطررابطه با سازمانهای خارجی يا خرابکاری و جاسوسی که جزای آن حبس سنگين و حتی مجزات مرگ است، دربازداشت قرارداردو بايد بعنوان يک فعال سياسی به محاکمه کشيده شود. بریاثبات جرم هم به شماره وصورت حساب کمکهای مالی فعالين کارگری خارج ازکشوراستناد می شود.
نماينده گان سنديکای شرکت واحد با تحصن مقابل دادگاه انقلاب به تلاشهای خود برای آزادی اسانلودرروزهای گذشته ادامه داده اند وتاآزادی اسانلو ادامه جدی مزاکرات با شهرداررا قطع کرده اند.
سنديکای راننده گان شرکت واحد درماه جون2005 تاسيس گرديدو با وجوديکه جلسات پايه گذاری آن بارها مورد هجوم گروه های ضربت قرارگرفته بود،تقريبا نيمی از16000 شاغلين شرکت واحد درسطح تهران و حومه به سنديکای مستقل پيوستند. مطابق قوانين ايران ايجاد سنديکای مستقل کارگری ممنوع است و تنها شوراهای اسلامی بعنوان نماينده ی کارگران برسميت شناخته مي شوند.
البته راننده گان شرکت واحد بدليل محيط کاری وپيوند با مردم وسيعا شناخته شده هستند و يک بخش کليدی ازطبقه کارگررا نماينده گی می نمايند، اما با توطئه سازمانيافته عليه رهبری انتخابی اش ، ازقرارمعلوم تلاشهائی می شود تاسنديکا رادراذهان بی اعتبارنمايند!
***
همه چرخها ازحرکت ايستاد
نويسنده:Irmgard Wurdack
برگردان : نادرساده

به نقل ازروزنامه ی آلمانی Linksruck شماره213،چهارشنبه 25 ژانويه 2006
درايران رانندگان اتوبوس رانی برای آزادی فعال سنديکايي ، منصوراسانلو مبارزه می کنند. بدنبال يک اعتصاب،دولت مجبورشد، 7 تن ديگررا موقتا آزاد نمايد.
23 دسامبردرتهرانِ پايتخت ، چرخها ازحرکت بازايستاد. در اعتصابی «غيرقانونی» نيمی ازاتوبوس های شهری حرکت نکردندو حدود 2000نفرازرانندگان و کارکنان شرکت واحد اعتصابي را آغازکردند که آنرا سنديکای مستقل شرکت واحد فراخوان داده بود. اعتصابيون ، توقف اخراج ها و بازگشت به کارفعالين سنديکا، افزايش دستمزد، وآزادی 8 تن ازرهبران کارگری که 3روزقبل ، توسط ماموران امنيتی ربوده شده بودند را درخواست می کردند .درروزهای بعدی رژيم ، بازداشت شده هارا رها کرد؛ بجزمنصوراسانلو.
برای آزادی وی اما کارگران به مبارزه ادامه می دهند . در7 ژانويه راننده گان اتوبوس در تهران وچندشهربزرگ ديگر، بعنوان اعلام اعتراض، تمام روزبا چراغ های روشن حرکت کردند. برخی عکس منصوراسانلورا بروی اتوبوس ها چسبانده بودند وبرخی مجددا خواست حق تشکيل سنديکای مستقل را مطرح می کردند.تشکلی که درايران ممنوع است . «شوراهای اسلامی کار» وابسته به دولت ، البته که مقاومتی برعليه سطح دستمزدپايين، بدی شرايط کاروفقرونداری سازماندهی نمی کنند.
بهمين علت ،چندسالی است که مداوما و بيشترمردم درسنديکاهای مستقل به خودسازمانيابی پرداخته وازطريق تشکيلات خود، اعتصاب وحرکات اعترضی را برپا می دارند.با وجودی که رژيم همواره گروه های ضربت و ماموران امنيتی را عليه شان بکارمی اندازد، اما هرروزبيشتر ايرانيان ازجنبش روبه رشدکارگری، پشتيبانی می نمايند.
دولت تلاش می کند با اشاعه دروغ اين همبستگی را در هم شکند و عليه فعالين کارگری شايعه پراکنی کندکه آنان توسط دشمنان غربی و برای راه انداختن بلوا وآشوب تحريک شده اند.ازهمين رو، نيروهای اپوزيسيون بدرستی ازاسرائيل،آمريکاو دولت های اروپايي می خواهند که دست ازتهديدات جنگی عليه ايران بردارند.

برای آزادی منصوراسانلو نامه های اعتراضی به سفارت ايران بفرستيد. آدرس - سفارت ايران: Iran.botschaft@t.online.de

لطفا کپي نامه را به آدرس سنديکای شرکت واحد ارسال تماييد.
آدرس: Syndicavahed@yahoo.co.in
برای کسب اطلاعات بيشتراز سايت سنديکا ديدن نماييد: www.syndicavahed.org
(بزبان فارسی)