Monday, January 23, 2006

اطلاعيه بنياد عبدالرحمن برومند

"گشايش سايت "اميد،
يادبودی در دفاع از حقوق بشر


www.abfiran.org
بنياد عبدالرحمن برومند omid@abfiran.org


بنياد عبدالرحمن برومند مفتخر است که گشايش سايت "اميد، ياد بودی در دفاع از حقوق بشر" را به اطلاع عموم برساند.

طرح "اميد، يادبودی در دفاع از حقوق بشر" پايگاه داده هايی (ديتا بيس) در تارنما (اينترنت) است و به ياد قربانيان نقض حقوق بشردر ايران.اين طرح که در مرحله اوٌل به نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ايران اختصاص يافته است، در مراحل بعدی جمع آوری اسناد و مدارک مربوط به نقض حقوق بشر در ايران پس از دهم دسامبر ۱۹۴۸ را نيز در دستور خود خواهد گذاشت.

وجود نام قربانيان در پايگاه داده های اميد به معنای موافقت يا مخالفت با عقايد و مشی سياسی آنها نيست. ثبت اسامی در اميد بدون توجه به افکار، نظرات و اعمال ايشان صورت می گيرد. اين افراد همگی در روندی که منجر به اعدام يا ترور آنان شده است از برخی يا تمامی حقوق بشر محروم مانده اند. يگانه هدف اميد، دفاع بی طرفانه ازحقوق بشر است.

"اميد" شامل فهرست قربانيان به دو زبان انگليسی و فارسی می باشد. اين پايگاه دارای يک موتور جستجواست که به بازديد کنندگان امکان می دهد تا جستجوی خود را بر اساس نام، جنس، مليت و يا مذهب، تاريخ يا محل اعدام، اتهامات وارده و نحوه اجرای حکم دنبال کنند. هرقربانی دارای پرونده جداگانه ايست که در آن چگونگی نقض حقوق بشر در مورد وی به اطلاع عموم می رسد.

انگيزه بنياد عبدالرحمن برومند درايجاد "اميد " از طرفی تجليل از خاطره قربانيان است و از طرف ديگر اقدامی است در راه احقاق حق مردم ايران و جامعه بين الملل برای شناخت حقيقت. هدف "اميد " پاسخگويی به بی عدالتي، پريشانی و حس نفرتی است که پی آمد طبيعی نقض مستمر حقوق بشر است. ستمديدگان نيازمند آنند که جامعه آنچه را که بر آنها رفته است تصديق نمايد و مسئوليت آن را به عهده بگيرد. آرامش عمومی و ثبات دموکراسی آينده ايران تأمين نخواهد شد مگر جامعه واقعيت نقض حقوق بشر را که قربانيان متحمل شده اند بپذيرد و صدمات ناشی از آزار و خشونت سياسی را اذعان نمايد. به رسميت شناختن اين امر گذار از مرحله تعيين کننده ای برای برپائی دموکراسی است.

نظامی که بر آزار و سرکوب شهروندانش بناشده ابايی نخواهد داشت که ترور را دربرنامه سياست خارجی خود قراردهد؛ حضور نام قربانيانی از ديگر ملت‌ها در اميد، گواه اين واقعيت است. گروگانگيری و بمب گذاری در خارج از مرزها ی کشوراز نخستين نشانه های طبيعت تروريستی جمهوری اسلامی ايران بوده است. همجواری قربانيانی از مليت های مختلف، ايراني، عراقي، فرانسوي، آمريکايي، اسرائيلي، ژاپني، لبناني، آرژانتينی و غيره، به بازديد کننده نشان می دهد که خصومت و تنش ميان ملت ها و فرهنگ ها نيست، بلکه بين دموکراسی و خودکامگی است.

دولت جمهوری اسلامی تا به امروز مانع از انجام تحقيقاتی کامل درباره نقض حقوق بشر توسط نهادهای مستقل شده است، به ناچار اين وظيفه را سازمان های غير دولتی به عهده گرفته اند. بنياد عبدالرحمن برومند با ايجاد اين يادبود، قدم در راهی گذاشته که پيش از اين، بسياری از نهاد های دولتی و غير دولتی درسراسر جهان پيموده اند. کشور هايی چون آلمان، آرژانتين، گواتمالا، شيلي، پرو، السالوادر، آفريقای جنوبی و روسيه گذاربه سوی دموکراسی را با تأسيس " ياد بود" ها و "کميسيون های ملی برای حقيقت و عدالت" تحکيم کرده اند.

"اميد " نمی تواند و نمی خواهد جايگزين يک "کميسيون ملی برای حقيقت و عدالت" شود. اما شايد بتواند مشوقی قوی برای تشکيل يک کميسيون رسمی مستقل برای کشف حقيقت باشد.



در باره ی بنياد عبدالرحمن برومند

بنياد عبدالرحمن برومند برای پيشبرد حقوق بشر و دموکراسی (مردم سالاری ) در ايران نهادی است غير انتفاعی و غير دولتی که به ياد دکتر عبدالرحمن برومند، وکيل دادگستری و يکی ازهواخواهان فعال دموکراسی در ايران، پايه گزاری شده است. او زندگی خود را وقف پيشبرد دموکراسی کرد و به همين دليل به تاريخ ۲۹ فروردين ۱۳۷۰ در پاريس، به احتمال قوی به دست مأمورين جمهوری اسلامي، ترور شد. بنياد برومند مستقل است و وابستگی سياسی به هيچ گروهی ندارد؛ هدف بنياد پی گيری آرمان های دکتر عبدالرحمن برومند است.

تاًمين عدالت و کمک به استقرار دموکراسی از تعهدات اساسی بنياد است. بنياد عبدالرحمن برومند بر آن است که آموزش و تقويت فرهنگ مردم سالاری و اشاعه انديشه حقوق بشر از شرائط ضروری استقرار و ثبات دموکراسی در ايران می باشد.

اعلاميه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ وديگر اسناد و ابزار حقوقی مربوط به آن رهنمون اين بنياد است. بنياد عبدالرحمن برومند به ارزش های مندرج در اعلاميه مذکور و جوهر جهانی حقوق بشر و آزادی های فردی باور دارد و اساس فعاليت های خود را بر اين اصل قرار می دهد که بايد تمام اين حقوق بدون استثناء وهيچگونه تبعيض جنسي، نژادي، ملي، اجتماعي، مذهبی و عقيدتی مورد حفاظت قرار گرفته و ترويج شود. با علم به اينکه عدم جبران موارد نقض حقوق بشرمانعی است جدی در مقابل استقرار دموکراسي، بنياد عبدالرحمن برومند برای اجرای عدالت، احقاق حقوق و اعاده حيثيت همه قربانيان نقض حقوق بشر کوشش خواهد نمود.

بر پايه اصول مذکور، بنياد خود را موظف می داند در جهت گسترش آگاهی عموم در مورد دموکراسی و حقوق بشر گام بردارد. بنياد عبدالرحمن برومند اميدواراست به اعاده حيثيت از قربانيان بی شمار نقض حقوق بشر در ايران از طريق تحقيق، جمع آوری و نشر اطلاعات ياری رساند.

بنياد عبدالرحمن برومند در فروردين ماه سال ۱۳۷۰ به ابتکار لادن و رويا، فرزندان عبدالرحمن برومند به ثبت رسيد.