Sunday, October 23, 2005

همبستگی- فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی- سوئد

به دفاع از حق پناهندگی امید امیدی برخیزید!

شب ۱۸ اکتبر ۲۰۰۵ امید امیدی٬ پناهنده ایرانی مقیم مالمو٬ با خوردن مقادیرقابل توجه ای قرص خواب آور در صدد برآمد که به حیات خود پایان دهد. امید زمانی دست به انجام این کار زد که از انتظار طولانی مدت برای رسیدگی به درخواست پناهندگی اش به ستوه آمده بود و در همانحال خبر جانگداز مرگ مادرش را از ایران گرفته بود. رنج و عذاب دوری از خانواده٬ همسر و سه فرزندش٬ بعلاوه برخورد غیرعادلانه نهادهای پناهندگی سوئد به درخواست پناهندگی وی٬ در کنار مرگ غم انگیز مادرش باعث شد که پیمانه صبر و تحمل امید پر شود و تصمیم به عمل نادرست خودکشی بگیرد. خوشبختانه امید با همکاری دوستان و نزدیکان بسرعت به بیمارستان منتقل شد و کادر پزشکی بیمارستان شهر مالمو موفق به نجات وی گردید. رویداد ناگوار شب ۱۸ اکتبر ما را برآن داشت که یکبار دیگر بر حق پناهندگی امید امیدی تاکید کنیم و از نهادهای ذیربط سوئدی اکیدا بخواهیم که این حق را برسمیت بشناسند. همچنین ما از همه سازمانهای بشر دوست و مدافع حقوق انسان می خواهیم که از حق پناهندگی امید به دفاع برخیزند.
امید امیدی ( متولد۱۹۶۱-۰۳-۲۶ و با شماره پرونده UN 04/8226 ) در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۰۲ از سوئد درخواست پناهندگی کرد. وی بدلیل انجام فعالیت سیاسی و تعقیب پلیسی رژیم سرکوبگر ایران مجبور شد که همسر و سه فرزند خود را ترک کند و به کشور سوئد پناهنده شود. در کشور سوئد نیز فعالیت سیاسی امید علیه جمهوری اسلامی با شدت ادامه یافت. با اینحال در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۰۴ اداره مهاجرت سوئد به درخواست پناهندگی وی جواب منفی داد. در واکنش به این جواب٬ امید و وکیلش به اداره اتباع خارجیان سوئد شکایت کردند. اکنون بعد از گذشت حدود ۱۸ ماه و ارائه مدارک و اسناد فراوان از سوی امید٬ ایشان هنوز جوابی دریافت نکرده است. این در حالی است که دوری از خانواده اش فشار مضاعفی را چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ روانی به امید تحمیل کرده است.
امید امیدی در کشور سوئد به کار مطبوعاتی نسبتا گسترده ای بر علیه رژیم ایران مشغول بوده است. او از طریق نوشتن مقالات متعدد در نشریات مختلف احزاب اپوزیسیون رژیم ایران٬ به افشاگری علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. بعلاوه امید امیدی یک وبلاگ نویس فعال است که صاحب چند وبلاگ به زبان فارسی و سوئدی است. او عضو کانون وبلاگ نویسان ایران است. وبلاگ نویسها در ایران بدلیل نوشتن مطالب انتقادی علیه رژیم ایران بدفعات مورد پیگرد قرار داشته و تعدادی از آنها به این دلیل مجازات گردیده و در زندان بسر می برند. امید از طریق وبلاگ های خود نیز به مبارزه سیاسی علیه رژیم ضد مردمی جمهوری اسلامی ادامه داده است. او بدلیل انتشار چندین مقاله انتقادی شدید علیه اسلام و جمهوری اسلامی از سوی چندین مهاجم در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۰۴ مورد ضرب و شتم قرار گرفت و راهی بیمارستان شد. بعلاوه وی ازطریق نامه٬ تلفن و ارسال ای میل چندین بار از سوی عوامل رژیم ایران مورد تهدید قرار گرفته است که همه این موارد به پلیس گزارش شده است.
امید امیدی با روزنامه های کثیرالانتشار سوئد – سونسکا داگ بلادت و مترو و همچنین رادیوی فارسی زبان پژواک و شمار دیگری روزنامه و رادیوی محلی مصاحبه داشته که ضمن آنها بی پرده از رژیم ایران به انتقاد پرداخته است. وی در مصاحبه با روزنامه مترو به تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۰۵ نحوه اقدامات تروریستی و جاسوسی جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور را مورد اشاره قرار داد که با واکنش یک دیپلمات ایرانی در سوئد روبرو گردید. وی در بیشتر تظاهراتهای ایرانیان مقیم سوئد بر علیه جمهوری اسلامی فعالانه شرکت داشته است. بدون شک امید امیدی یک چهره شناخته شده مخالف حکومت ایران است و این امر از سوی جمهوری اسلامی نیز پوشیده نیست. ضرب و شتم امید امیدی و تهدیدات پی درپی وی از سوی عوامل رژیم گواه محکمی بر این ادعاست. از سوی دیگر گواهی تایید آمیز اپوزیسیون های معتبر جمهوری اسلامی بر فعالیت متشکل و دامنه دار امید امیدی بر علیه جمهوری اسلامی صحه می گذارد.
بر این اساس ما معتقدیم که امید امیدی طبق کنوانسیون ژنو در زمینه پناهندگی باید از حق پناهندگی برخوردار باشد چرا که هرگونه برگشت وی به ایران خطر جانی و مجازات سنگین- زندان و اعدام- را برای او بهمراه خواهد داشت. موضوع قابل توجه در ارتباط با پرونده پناهندگی امید امیدی وضعیت روحی بشدت تحت فشار وی است. دختر ۱۷ ساله وی بدلیل برخی مشکلات در نزد مادر امید زندگی می کرده است. اکنون با مرگ مادر امید و خلا عاطفی ایجاد شده او بشدت به پدرش نیازمند است. دو فرزند دیگر امید نیز بشدت سراغ پدرشان را می گیرند و این همه برای پدری که زندگی خود را فدای خوشبختی فرزندانش کرده است بسیار سنگین و نگران کننده است.
از همین رو ما یکبار دیگر و اکیدا از مقامات اتباع خارجیان سوئد می خواهیم که ضمن تسریع در رسیدگی به شکایت امید امیدی٬ حق پناهندگی وی را برسمیت بشناسند و یک خانواده را از فروپاشی نجات دهند. دعوت ما از همه نهادها و سازمانهای بشر دوست و مدافع پناهندگان و همچنین رسانه ها و مطبوعات سوئد این است که سرنوشت امید و خانواده اش را در مرکز توجه خود قرار دهند. ما از شما می خواهیم که با ارسال نامه به اداره اتباع خارجیان خواهان برسمیت شناختن حق پناهندگی امید شوید.
در زیر آدرس اینترنتی وبلاگ های امید امیدی٬ برخی از بریده ای روزنامه های سوئد و همچنین آدرس پستی و پست الکترونیکی اداره اتباع خارجیان سوئد برای ارسال نامه های اعتراض ضمیه می شود.

همبستگی- فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی- سوئد
۱۹ اکتبر ۲۰۰۵
Utlänningsnämnden
Box 45102
104 30 STOCKHOLM
e-mail:un@un.se