Friday, December 22, 2006

بیانیه تشکیل فراکسیون "اتحاد کمونیسم کارگری"

جامعه ايران در آستانه یک تحول عظیم اجتماعی قرار گرفته است. عليرغم افت و خيزهاى سياسى، امر سرنگونى رژیم اسلامی همچنان در دستور روز جامعه قرار داشته و مردم مترصد فرصت مناسب براى اجراى آن هستند. رژيم اسلامى در بحران همه جانبه و تشتت سياسى عميقی دست و پا ميزند. ايستگاه هائى که کمپ راست در مقابل اعتراض و مبارزه کارگران و مردم گذاشته است تاكنون يکى پس از ديگرى کنار زده شده اند. کل جريانات راست در تشتت و بحران بسر ميبرند۔ در این دوران یک فرصت تاریخی برای دخالتگرى چپ و کمونيسم در تعیین سرنوشت جامعه در مقياس وسيع، بيش از هر زمان دیگر وجود دارد. ایجاد این موقعیت تاریخی مدیون تلاشهای تاکنونى اردوی کمونیسم و آزادیخواهی است. حضور قدرتمند پرچم "نه" به کلیت رژیم اسلامی و تثبيت خواست "آزادی و برابری" و برافراشتن پرچم "سوسیالیسم یا بربریت" بدون دخالتگری حزب کمونيست کارگرى ممکن نبوده است.
اما علیرغم این پیشرویها و موقعیت تاریخی مناسب، علیرغم اینکه آلترناتیو چپ و کمونیسم از مقبولیت اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار است٬ هنوز این مجموعه شرایط برای پیروزی قطعی یک انقلاب کارگری کافى نيست. در واقع هنوز امکان پذیری يک آينده بهتر با کمونیسم کارگری و اردوی چپ در اذهان توده هاى وسيع مردم تداعى نميشود. در حال حاضر دو آلترناتیو، دو افق در مقابل جامعه قرار دارد: یا اردوی چپ تحت پرچم انسانى و آزاديخواهانه کمونيسم کارگرى و حزبش قادر ميشود رهبری یك تحول آزادیبخش در جامعه را تامین کند و به آرزوهای دیرینه نسلهاى متمادى با سازماندهی یک انقلاب کارگری و سوسياليستى جامه عمل بپوشاند و یا اردوى راست و قوم پرستی و میلیتاریسم و دستجات تروریست اسلامی جامعه را به نابودی و تباهی خواهند کشاند.
در چنین شرایطی تامین نیروی رهبری کننده و سازمانده انقلاب اجتماعی اصلی ترین وظیفه ای است که در مقابل حزب ما قرار دارد. رهبری كمونیستی باید خود را در تحولات جامعه تثبیت كند. پيروزى کمونیسم کارگری در گرو رفع فورى این کمبود و تامين همه جانبه رهبرى تحول سياسى جامعه و بردن حزب به قلب اعتراض جامعه و در راس جدالهای تعیین كننده سياسى است. اما در چنین شرایطی حزب کمونیست کارگری دچار رخوت و رکود شده و تاكنون نتوانسته است به این وظیفه اصلی و تاریخی خود - علیرغم تلاشهای ما – پاسخگو باشد.

از این رو ما امضا کنندگان این اطلاعیه اعلام موجوديت فراکسیون "اتحاد کمونیسم کارگری" را اعلام میکنیم و قاطعانه تلاش خواهیم کرد تا به این ضرورت و نیاز حیاتی جامعه و انقلاب كارگری پاسخ گوییم. هدف فراکسیون "اتحاد کمونیسم کارگری" تبدیل پلاتفرم "بسوی حزب رهبر انقلاب" به پلاتفرم رهبری حزب کمونیست کارگری و ایجاد آرایش سازمانی و تشكیلاتی متناسب بمنظور پاسخگویی به این ضروریات در رهبری حزب است. فراکسيون "اتحاد کمونيسم کارگرى" تلاش ميکند کليه نيروهاى این جنبش را که به اهداف فورى سياسى و برنامه اى اعلام شده کمونيسم کارگرى متعهد اند، بسيج و متشکل و متحد کند.
حزب کمونیست کارگری باید به "حزب رهبر" و "حزب سازمانده" انقلاب کارگری در تحولات حاضر تبدیل شود. ما میخواهیم که رهبری حزب بر اساس تزهای "حزب و قدرت سیاسی"، "حزب و جامعه"، "آیا کمونیسم در ایران پیروز میشود؟"، و مباحث "سلبی- اثباتی" منصور حکمت، استراتژى، اولویتها، سیاستها و مشغله های خود را تنظیم کند. ما خواهان فائق آمدن بر رکود و فقدان تلاش های نقشه مند حزب در شرایط خطیر حاضر هستیم. نمیتوان با دنباله روی از حوادث به حزب سازمانده و رهبر انقلاب کارگری تبدیل شد. باید چنین حزبی را ساخت. ما بايد به يک حزب وسيع سياسى و اجتماعى مارکسيستى تبديل شويم که پرچم انقلاب اکتبر ديگرى را در قلب خاورميانه به يک "خطر" واقعى و يک احتمال واقعى در اذهان ميليونى مردم جهان تبديل کند. هر زمان که ما به این اهداف نائل آئیم این فراکسیون را منحل خواهیم کرد. اما تا آنزمان بصورت فراکسیون این اهداف را در حزب كمونیست كارگری دنبال خواهیم کرد.

ما آگاهیم که دستیابی به این اهداف به یک تلاش هرکولی و بیشترین اتحاد و انسجام صفوف کمونیسم کارگری نیازمند است. ما به سهم خود تلاش ميکنيم اين اتحاد و انسجام را با اتکا به سياستها و پراتيک کمونيستى و انقلابى ايجاد کنيم. ما سایر اعضاى رهبرى٬ کادرها و فعالين اين جنبش را فراميخوانيم که براى ايفاى اين نقش تاریخی به ما بپیوندند!
تاکيد چند نکته بديهى ضرورى است:

- فراکسيون تلاشى است براى پرداختن و پيشبرد وظايف و مباحث گرهی سياسى و استراتژيک از يک کانال متمدنانه، حزبى، اصولى، رفيقانه و علنى. ما از هرگونه تنش غير سياسى و مخرب به حال اتحاد و انسجام حزب اجتناب ميکنيم و در چنين تنشهایی درگير نخواهيم شد.

- فراکسيون هيچ اختلاف سياسى اصولی، برنامه اى و استراتژيک با اهداف اعلام شده کمونيسم کارگرى مبنى بر سرنگونى جمهورى اسلامى و برقرارى فورى سوسياليسم و جمهورى سوسياليستى ندارد. فراکسيون به کليه قطعنامه هاى سیاسی مصوب تاکنونى حزب پايبند است. در عين حال تدقيق سياستهاى اعلام شده حزب را در شرايط متحول امروز و ترجمه پراتيکى آن را امر و وظيفه خود ميداند.

- فراکسيون تلاش ميکند که ترجیجا هر سياست و پروژه اش را در ارگانهاى منتخب رهبرى حزب تصويب کرده و از آن طریق به پيش ببرد.

- اين فراکسيونى در چهارچوب ساختارها و موازين قانونى و مصوب نشستهاى عالى حزب کمونيست کارگرى است و اعضاى فراکسيون موظفند که نماينده و پرچمدار تمام عيار تحزب کمونيستى و استحکام تشکيلاتى حزب باشند.
- حزب بايد متحد باشد. ما با اعلام فراکسيون از ارگانهاى اجرائى- سياسى حزب، مانند هيئت دبيران استعفا ميدهيم تا بيرون اين نهادها به تلاشهايمان در درون حزب و جامعه ادامه دهيم.

- و بالاخره تاکيد اکيد اين نکته لازم است که اعلام اين فراکسيون به معنى مقدمه اى براى انشعاب و تشکيل يک حزب جديد نيست. حزب کمونيست کارگرى حزب ماست و تحت هر شرايطى از پرچم انقلابى و کمونيستى و موجوديت آن دفاع ميکنيم. اعلام اين فراکسيون تلاشى براى ايجاد تحرک و گسترش پراتيک انقلابى و کمونيستى در حزب و جنبش کمونيسم کارگرى و تلاش براى فائق آمدن به معضلات کنونى و انجام وظايف خطير و فورى حزب کمونيست کارگرى است.

زنده باد حزب کمونیست کارگری
زنده باد منصور حکمت
زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری
هما ارجمند، علی جوادی، سیاوش دانشور، نسرین رمضانعلی، آذر ماجدی
(اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری)

................................................................



بسوى حزب رهبر انقلاب
اولویتها و جهت گیری های عمومی
پلاتفرم پیشنهادی برای رهبری حزب کمونیست کارگری

حزب کمونيست کارگرى بايد به حزب رهبر انقلاب و حزبی سیاسی - اجتماعی تبدیل شود. حزب کمونیست کارگری باید متحد و منسجم تر بر موانع اش براى تبديل به حزب سياسى کارگران و رهبر انقلاب مردم عليه جمهورى اسلامى و سرمايه دارى در ايران و استقرار فورى سوسياليسم فائق آيد. حزب کمونيست کارگرى عليرغم همه پيشرويهاى تاکنونى اش از اين تصوير از نظر سياسى و تشکيلاتى و از منظر جامعه فاصله دارد. بايد بسرعت به اين پديده تبدیل شد. باید این شکاف را سریعا پر کرد. اوضاع بسرعت در حال تغییر است. حزب نیز بايد بسرعت با شرايط متحول جامعه جلو برود و آمادگى سياسى و آرايش تشکيلاتى متناسب با ايندوره را کسب کند.

نکات و محورهاى زير رئوس کلى پيشنهادى ما به پلنوم براى تبديل شدن به پلاتفرم رهبرى حزب کمونيست کارگرى است. بخشى از اين نکات پیش از این در پلاتفرمهاى رهبرى حزب وجود داشتند اما هنوز به فرجام نرسيده اند*. ما همه کادرها و رهبری حزب را برای تحقق این اهداف فرا میخوانیم.

موجودیت حزبی

۱- تقویت و تحکیم وحدت و انسجام سیاسی و سازمانی رهبری حزب.
۲- تحکیم یک شالوده کادری قوی مارکسیست و کمونیست و مجهز به تمامی نقشه عمل حزب برای پیروزی کمونیسم در ایران.
۳- مدرنیزه کردن ساختارها و استاندارد کردن سوخت و ساز اجرایی حزب. شکل دادن به یک ماشین قدرتمند و یک موجودیت قوام گرفته و مدرن و گسترده حزبی.
۴- حل ماکرو معضلات مالی حزب. سامان دادن حرفه ای تامین منابع مالی برای حزب.

موقعیت عمومی

۱- تغییر موقعیت حزب کمونیست کارگری به يک حزب "سازمانده و رهبر" اعتراضات کارگری و اجتماعی.
۲- تغییر خصلت و جهتگيرى آگاهانه تر ارگانهای تبلیغاتی حزب و تبديل شدن به یک جریان تکان دهنده، بیدار کننده، و به میدان کشاننده مردم بمٽابه بخشی از پروپاگاند سیاسی حول یک برنامه عمیقا خلاف جریان توسط یک حزب عميقا رادیکال و افراطی مدعی قدرت سیاسی. تدوین طرحی جامع و ادغام شده برای کار متمرکز روی ایران که تمامی کمیته ها و ارگانهای حزب را در یک نقشه عمل واحد با هم مرتبط کند.
۳- تبدیل حزب به نیروی اول اپوزیسیون رژیم اسلامی. تبدیل حزب به نماینده "نه" و "رهبر جنبش سلبی" توده های مردم. تعمیق "نه" مردم، کنار زدن دائمی ایستگاههای توقفی که کل نیروهای راست و ارتجاعی در مقابل جنبش سرنگونی طلب و مبارزه انقلابى توده های مردم قرار میدهند.
۴- شکل دادن به صفی از رهبران و چهره های شناخته شده کمونیست در تمام عرصه های مبارزات کارگری و اجتماعی. شکل دادن به صفی از رهبران حزبی در قامت سیاستمداران کابینه کمونیستی و رهبران انقلاب در مبارزه برای سرنگونی رژیم اسلامی و استقرار جمهوری سوسیالیستی.
۵- تلاش برای جلوگیری از وقوع سناریوی سیاه در پروسه سرنگونی رژیم اسلامی. مبارزه بی امان با جریانات اسلامی و قومپرست و فرقه های آوانتوریست و تروریست که جامعه را در پروسه سرنگونی رژیم اسلامی به پرتگاه سناریوی سیاه نزدیک میکنند.
۶- سازمان دادن یک تعرض نظری- سیاسی- برنامه‌ای به جريانات اصلى بورژوایی. افشای نقش و ظرفیتهای مخرب ناسیونالیسم قومی و عظمت طلب. جدال بر سر افق جامعه و افق کمونیسم. گسترش اشاعه تئوری و ادبیات منصور حکمت در جامعه.
۷- راه اندازی دائمی پروژه هایی در چهارچوب "حزب و جامعه" و "حزب و قدرت سیاسی" بمنظور گسترش و تقویت "سیما، دسترسی و حضور" حزب در هر دو حوزه فعالیت حزب در داخل و خارج کشور.

حزب در داخل کشور

۱- شکل دادن به یک ساختار و موجودیت قوی حزبی در شهرهای اصلی و مراکز عمده کارگری. فائق آمدن بر ضعف موجودیت سازمانی حزب در داخل کشور.
۲- گسترش و تحکیم روابط محلی و سراسری با محافل و شبکه های سوسیالیستی کارگران. رفع موانع نزدیکی و گرد آمدن فعالین و رهبران این صف به گرد حزب کمونیست کارگری.
۳- تامین حضور سازمانیافته و گسترده در جنبش آزادی زن. تبدیل چهره ها و رهبران حزبی به رهبران جنبش آزادی زن.
۴- تبدیل سازمان جوانان کمونیست به ظرف اعتراضى جوانان رادیکال و سوسیالیست، تامین حضور گسترده و رهبری کننده این سازمان در اعتراضات توده ای دانشجویی.
۵- شکل دادن به شوراهاى کارگرى. تقويت خط راديکال و کمونيستى در تشکلهاى توده اى موجود. تلاش براى سازماندهى توده اى مردم در اشکال مختلف. سازماندهی جنبشی اجتماعی علیه فقر و بیکاری.
۶- سازماندهى نيروى مسلح در کردستان و تامین حضور مسلحانه حزب و ایجاد امکان گسترش نظامی سریع حزب در تحولات آتی در کردستان.

حزب در خارج کشور

۱- شکل دادن به یک موجودیت عظیم حزبی، با نفوذ و برد وسیع سیاسی، در خارج کشور. به میدان کشاندن و قرار گرفتن در راس اعتراضات مردم آزادیخواه در خارج کشور. تبدیل خارج کشور به صحنه پرشور اعتراض علیه رژیم اسلامی.
۲- سازماندهی قطب بشریت متمدن، جبهه سوم، در تقابل با دو اردوگاه تروریستی جهان معاصر، در دفاع از مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه در ایران، در حمایت از حل فوری مساله فلسطین و در شکل دادن به یک خاورمیانه سکولار، مدرن، و آزاد و برابر در نزدیکی با حزب کمونیست کارگری چپ عراق.
۳- تحکیم روابط گسترده با طبقه کارگر جهانی. ایجاد وسیعترین همبستگی طبقاتی متقابل میان کارگران ایران و سایر کشورها.
۴- گسترش ارتباط با نیروهای چپ و سوسیالیست در سطح بین المللی، دخالت فعال در مبارزه فکرى و برافراشتن پرچم کمونيستى کارگرى، شناسایی و معرفی کمونیسم کارگری و نظرات و آٽار منصور حکمت.

حزب کمونیست کارگری باید بعنوان حزب سیاسی کارگران و رهبر انقلاب مردم پا به ميدان بگذارد. این فرصت نباید از دست برود. حزب کمونیست کارگری، علیرغم موانع جدی و عظیمی که در سر راه حزب و کمونیسم کارگری قرار دارند، میتواند و باید برای ایفای نقش تاریخی کمونیسم این گام را بردارد.

فراکسون اتحاد کمونیسم کارگری
دسامب۲۰۰۶

* یک معضل کلیدی حزب کمونیست کارگری فاصله میان موقعیت سیاسی و میزان محبوبیت و مقبولیت اجتماعی حزب و قدرت سازمانی و عملی حزب در جامعه اعم از داخل و یا خارج از کشور است. این یک معضل جدی و عامل نگرانی ما است. این معضل در عین حال بازتاب فاصله حرف و عمل است. حزب ما برای تبدیل سیاستها و استراتژی خود در عمل و جابجایی نیرو و تبدیل شدن به حزب رهبر انقلاب کارگری باید بر این معضل کلیدی فائق آید.