Thursday, December 07, 2006

بیانیه و فراخوان کانون نویسندگان ایران: ۲ بعدازظهر جمعه ۱۷ آذر ماه ۱٣٨۵

مردم آزاده ی ایران

گرامی داشت خاطره ی محمد مختاری و محمدجعفرپوینده، جان باختگان راه آزادی اندیشه و بیان، در ساعت ۲ بعدازظهر جمعه ۱۷ آذر ماه ۱٣٨۵، با حضور خانواده های این عزیزان بر مزارشان در گورستان امامزاده طاهر کرج برگزار خواهد شد.
کانون نویسندگان ایران در کنار خانواده و دوستان این کوشندگان برجسته ی کانون، در این مراسم شرکت خواهد کرد.
......................

گرامی باد یاد جان باختگان راه آزادی، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده
مردم آزاده ایران
در پی قتل فعالان سیاسی، پروانه و داریوش فروهر، عزیزان ما محمد مختاری و محمدجعفر پوینده به جرم دفاع از آزادی اندیشه و بیان، در آذر ماه ۱٣۷۷، به دست کوردلان واپسگرا به قتل رسیدند. کشور بلادیده ی ما شاهد امواج تازه ای از نقض حقوق بشر، تعطیل گسترده مطبوعات، سرکوب، اخراج و زندانی شدن دانشجویان معترض و آزاداندیش، به بندکشیدن کارگران و کوشندگان خواهان برپائی تشکل های آزاد کارگری، دستگیری و زندانی کردن وبلاگ نویسان، فیلترگذاری سایت های اینترنتی، جمع آوری آنتن های ماهواره ای و بسیاری موارد دیگر بوده است. به جرات می توان گفت هیچ عرصه فرهنگی و اجتماعی نیست که نظامی و امنیتی نشده باشد. سانسور کتاب و مطبوعات، تئاتر، سینما و همه ی رسانه های صوتی و تصویری بیداد می کند.
پس از قتل های سیاسی پائیز ۱٣۷۷ در دادگاهی دربسته، بدون حضور وکلا و خانواده های مقتولان، در نمایشی ساختگی، تنها برای شماری از عاملان، چند سالی زندان بریدند و سپس آنان را رها کردند و سرانجام دست آمران را برای جنایت های بعدی باز گذاشتند. از سوی دیگر، ناصر زرافشان عضو کانون نویسندگان ایران و وکیل شجاع خانواده های جان باختگان قتل های سیاسی، موسوم به زنجیره ای را به زندان انداختند و عرصه را بر وکلای پرونده های سیاسی چنان تنگ گرفتند تا دیگر هیج کس را یارای دفاع از پرونده های سیاسی نباشد.
کانون نویسندگان ایران که وظیفه اصلی خود را دفاع از آزادی بی حصر و استثنای اندیشه و بیان می داند، در هشتمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده اعلام می دارد که خون قربانیان راه آزادی همچنان می جوشد و نسل تازه ای از مدافعان آزادی بیان و قلم و اندیشه پا به عرصه مبارزه گذاشته است.
ما هرگز از دادخواهی دست نخواهیم کشید و خواهان رسیدگی به همه ی پرونده های قتل های بیش از دو دهه اخیر در دادگاهی صالح و علنی و برچیدن همه ی اشکال سانسور و سرکوب هستیم.


کانون نویسندگان ایران