Friday, July 07, 2006

در آستانه سالگرد 18 تيرماه،


كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي خواستار آزادي كليه دانشجويان زنداني شد


دانشجويان زنداني را آزاد كنيد

هفت سال از اعتراضات دانشجويي 18 تيرماه 1378 و حمله گسترده و وحشيانه عوامل استبداد به كوي دانشگاه تهران مي گذرد و اين در حالي است كه هنوز تعدادي از زندانيان كوي دانشگاه تهران و دانشجويان زنداني در اسارات به سر مي برند.

در پي تظاهرات كوي دانشگاه و در طي يك هفته درگيري و خشونتي كه انصار حزب الله و شبه نظاميان به راه انداخته بودند تا حركت دانشجويي را با خشونت توام و در نتيجه سركوب كنند، هزاران دانشجو و جوان دستگير و در شكنجه گاه هاي وزارت اطلاعات و سپاه شكنجه شدند. بازداشتگاه توحيد و 209 وزارت اطلاعات، بازداشتگاه هاي نظامي سپاه پاسداران و بازداشتگاههاي نيروي انتظامي و ارتش كه به دليل كمبود بازداشتگاه، بازداشتگاه هاي خود را در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه قرار داده بودند و نقش كمكي بازي مي كردند، مملو از زندانيان كوي دانشگاه بودند و حتي در زندان اوين به دليل تراكم بالاي دستگير شدگان، حسينيه زندان اوين نيز براي بازداشت دستگير شدگان در نظر گرفته شده بود. در اين حسنيه كمبود جا موجب شده بود تا عده زيادي در كنار هم با چشم بند روز و شب را سپري كنند.

در طي چند ماه اكثر دستگير شدگان با وثيقه، ضمانت و تعهد از زندان ها آزاد شدند تا بعدا به پرونده آنها رسيدگي شود، و تعدادي در زندان ها ماندند و يك شبه در يك پروسه ظالمانه و ناعادلانه به اعدام و حبس هاي سنگين محكوم شدند.

اكبر محمدي، احمد باطبي ، مهرداد لهراسبي، عباس دلدار، دانشجويان و جوانان آزاديخواهي بودند كه به جرم دفاع از حق و حقيقت در شعبه 6 دادگاه انقلاب به اعدام و سپس با يك درجه تخفيف به 15 سال زندان محكوم شدند. در حال حاضر اكبر محمدي، منوچهر محمدي ، مهرداد لهراسبي، عباس دلدار 4 زنداني كوي دانشگاه همچنان در زندان به سر مي برند. ضمن آنكه تعداد ديگري دانشجو در تهران، تبريز و نقاط مختلف از جمله ياشار قاجار، عابد توانچه در زندان هستند كه نشان از تداوم سركوب دانشجويان دارد.

قوه قضائيه بايد برخورد و رويه خود را بر اساس قانون تنظيم كند و از برخوردهاي بي رويه و غير قانوني با دانشجويان پرهيز كند. متاسفانه اقدامات نهادهاي امنيتي با دانشجويان كه با حكم قوه قضائيه صورت مي گيرد، نشانه تاييد برخورد هاي غير قانوني نهادهاي امنيتي با دانشجويان است.

كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي به عنوان يك تشكل دانشجويي مدافع حقوق بشر كه تعدادي از اعضا آن را در وقايع كوي دانشگاه زنداني و تحت شكنجه قرار دادند ، خواستار آزادي كليه دانشجويان زنداني در هفتمين سالگرد 18 تير 1378 است.

كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي در صورت عدم آزادي زندانيان دانشجويي و ديگر زندانيان سياسي دست به اعتراضات مدني خواهد زد.

كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي
komitedefa@gmail.com
komitedefa




فراخوان سايت همبستگي -
18 تير سالگرد قيام دانشجويان ايران

هموطنان!چند روز تا 18 تير باقيمانده است, سايت همبستگي در نظر دارد تا اخبار تظاهرات و اكسيونهاي مختلف براي گرامي داشت اين روز بزرگ را به طور كامل منعكس نمايد. از هموطنان عزيز در داخل وخارج كشور مي خواهيم براي انعكاس هرچه گسترده تر صداي دانشجويان ميهنمان ما را ياري دهند. - ازشما مي خواهيم فراخوانها, اخبار, عكسهاي مربوط به جنش دانشجويي را در اسرع وقت براي ما بفرستيد. - از كليه هموطنان به ويژه دانشجويان كه در جريان تظاهرات به يادماندني 18 تير 1378 شركت داشتند مي خواهيم كه خاطرات خود را از اين روز تاريخي براي ما بفرستند.

payam@hambastegimeli.com



....پیام رضا پهلوی بمناسبت سالگرد جنبش ۱۸ تیر

17 تیر 1385


هم میهنان عزیزم،

جنبش دانشجویی با همۀ فراز و نشیب های خود، با همه بگیر و ببندها و سرکوبها، بخشی پیشتاز از جنبش ضد استبدادی عمومی مردم ایران بوده و هست.

این جنبش بـا حساسیت زلزله سنجانه ای حاکی از تکانهـای شدیـد اجتماعـی و سیاسی است که از تصادم قهری منافع مافیای قدرت و ثروت با مصالح تودۀ عظیم محکومین یعنی ملت دربند، ناشی میگردد.

دانشجویان آگاه ما بدرستی به مناسباتی کـه بین آزادیهای آکادمیک با آزادیهای سیاسی و اجتماعی وجود دارد، پی برده اند. لذا لبـۀ تیز جنبش دانشجویی متوجۀ زدودن نهادهـای استبدادی در کشور و جایگزینی آن با نظام مردم سالاری یعنی دموکراسی میباشد.

از این رو دانشجــــویـان مبـارز بدرستــی درک کرده انـد کــه تنهــا با پیـــروی از راهکـردهــای زیر می توانند نقش تاریخی خود را به نیکی ایفا کنند:

1 - تلاش اعتمـاد برانگیز درجهت «ائتـلاف بــزرگ ملـی» همــۀ طیف های سیاسی و اجتماعی آزادیخـواه برای فروپاشـی تمـام و کمــال نظام استبــدادی و رسوای کنونــی و برپایی دموکراسی شکوهمند که شایستۀ ملت ماست.

2- پیونــد هرچــه مستحکــم تررشته هـای بــرادری و همیــاری بین جنبــش دانشجویــی و جنبش دامن گستـرکارگــری که بنوبــۀ خود ستون فقــرات اتحادهای فراگیـر ملی برای بزانــو درآوردن هیولای جمهوری اسلامی خواهد بود.

3- رویکــرد به یک فرهنگ ملــی، مردمی و علمــی بجــای فرهنــگ ضــد ملی، ضد انسـانی و ضد علمی حاکمین.

هم میهنان عزیزم،

آری، شعار همۀ ما یکی است: اتحاد، پیروزی، آزادی

تنها در راستای یک ائتلاف بزرگ ملی است که پیروزی بردشمنان حاصل میشود و نهایتا آزادی به دست می آید!

آنچه که من درآستانــۀ ۱۸تیــر، یعنی سالروز پرافتخار جنبش دانشجویی ایـران از شما خواهران و برادران عزیـز دانشجو خواستـارم و خود نیــز با تمام وجــود و امکاناتم وقف آن هستم، جزاین نیست!

به شما اطمینان خاطـرمی دهم کـه من بطرزی خستگی ناپذیرنــدای حق طلبانه و صلای عادلانۀ شما را به گوش جهانیـان و مردمـان آزادۀ گیتی خواهم رساند و از تلاش بـرای احقاق حقوق فرد فرد شما عزیزان تا پیـروزی کامل ملت و تحقـق چشم اندازهای رهایـی بخش و شادی آفرین شما جوانان برای ایرانی آباد، سربلند و آزاد از پای نخواهم نشست.

خداوند نگهدار ایران باد

رضا پهلوی

P.O. Box 566, Falls Church, VA. 22040, U.S.A

Tel: 703-827-0928 Fax: 703-827-9101

www.rezapahlavi.org

rpsec@rezapahlavi.org