Wednesday, November 09, 2005

ایران نامه

گزارش کامل گردهمایی اعتراضی دو روزه
انجمن های ملی ایران در پاسارگاد


گردهمایی اعتراضی دو روزه بیش از 200 نفر از اعضای انجمن های ملی از سراسر ایران با حضور پر شور جوانان دوستدار فرهنگ و تمدن ایرانی در پاسارگاد برگزار شد .

این گردهمایی اعتراضی در روزهای 12 و 13 آبان ماه و به دعوت شورای هماهنگی انجمن های ملی ایران صورت گرفت و با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

از همان ابتدا ، برگزاری این گردهمایی با موانع ، محدودیت ها ، فشارها و تهدید های گروه های فشار رسمی و غیر رسمی روبه رو شد و این موانع تا حدی پیش رفت که در روز نخست این گردهمایی 15 نفر ( 5 زن و 10 مرد ) از اعضای فعال موسسه غیر دولتی کاوه آهنگر توسط نیروی انتظامی به مدت یک شب و به اتهام تشویش اذهان عمومی و سرقت اشیای عتیقه باستانی بازداشت شدند.

همچنین تعداد زیادی از اعضای فعال جمعیت غیر دولتی فرپاد شیراز به مدت 48 ساعت مورد بازداشت قرار گرفته و شماری از آنان نیز به صورت تلفنی تهدید شدند و به آنان در مورد هر گونه حضور در پاسارگاد هشدار داده شده بود.

آن چه که در این دو روز پس از حضور پرشور جوانان جلب توجه می کرد ، حضور نگران و هراسناک نیروهای لباس شخصی ،گشت نیروی انتظامی ، نیروی مقاومت بسیح ، حفاظت اطلاعات ناجا ، نیروهای وزارت اطلاعات و حراست میراث فرهنگی در میان معترضین بود و به نظر می رسید که واکنش شتاب زده و ناهماهنگ این نیروها بیشتر به خاطر هراس از فشار افکار عمومی و نگرانی از بازتاب گسترده این گرد همایی در رسانه های گروهی جهان است.

شرکت کنندگان در این گردهمایی اعتراضی دو روزه ضمن بازدید علمی از شهر پارسه (تخت جمشید ) ، منطقه تاریخی پاسارگاد ، جلگه سیوند و تنگه بلاغی و مشاهده آسیب های وارده به این مناطق ، از نزدیک با ابعاد مختلف این فاجعه ملی آشنا شدند و با صدور بیانیه ای نسبت به این فاجعه ملی اعتراض کردند و جلوگیری از آب گیری سد خاکی سیوند را از مسوولین خواستار شدند و تنها راه نجات بخشی واقعی منطقه تاریخی پاسارگاد را برچیدن کامل سد سیوند دانستند.

فهرست اسامی تعدادی از سازمان های غیر حکومتی شرکت کننده در این گردهمایی اعتراضی به شرح زیر است:

انجمن فرهنگی ایران زمین (افراز) - تهران

موسسه فرهنگی کاوه آهنگر - همدان

انجمن فرپاد - شیراز

انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس شیراز

انجمن اهورامنش - شیراز

کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ - اصفهان

انجمن توفا - شوشتر

انجمن مهر آیین - رامهرمز



انجمن های دیگری نیز بودند که اگرچه در پاسارگاد حضور نیافتند اما حمایت خود را از این بیانیه اعلام نمودند .ازجمله :
انجمن طبیعت یاران (اصفهان) ، انجمن وحدت جوانان ایران زمین (اصفهان) ، انجمن مثنوی پژوهان ایران (اصفهان)،
گروهی از ارامنه جلفای اصفهان.

از لحظه های بسیار پر شور و غرور آفرین این گردهمایی اعتراضی ، سردادن یک صد ای سرود جاودانه (( ای ایران )) در کنار تندیس فروهر کوروش بزرگ هخامنشی بود . صدای هماهنگ و رسای جوانان در حال خواندن سرود ملی ایران در حالی که دست های یکدیگر را گرفته بودند ، چنان در دشت پاسارگاد طنین انداز شده بود که لرزه بر اندام دشمنان این سرزمین اهورایی می انداخت .

شرکت کنندگان در این گردهمایی اعتراضی در پایان هشدار دادند که در صورت بی توجهی مسوولان به درخواست های موجه و منطقی آنها ، در آینده ای نزدیک گردهمایی اعتراضی بسیار گسترده تری با دعوت از اقشار مختلف ملت قهرمان ایران برگزار خواهد شد .

در ادامه به متن کامل بیانیه پایانی این گردهمایی اعتراضی توجه نمایید:


بیانیه گروهی از دوستداران فرهنگ و تمدن ایران بزرگ
درباره آب گیری سد سیوند :

نجات بخشی میراث بشری منطقه تاریخی پاسارگاد

تنها با جلوگیری از آبگیری

و بر چیدن کامل سدسیوند

محقق می شود.

ملت ایران و مردم آزاده جهان :


یک سال پیش محوطه تاریخی پاسارگاد به عنوان میراث با ارزش چند هزار ساله بشری و یک مکان مقدس و مورد احترام همه ملت ها به شماره 1106 در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسید . در آن شرایط انتظار می رفت که مسوولان کشور با برنامه های جدی علمی و عملی به حفاظت و پاسداشت بیش از پیش این میراث فرهنگی ارزشمند همت گمارند .اما اکنون پس از گذشت یک سال ، شاهد نزدیک شدن زمان آب گیری سد سیوند هستیم که در نهایت موجب زیر آب رفتن بخش عمده ای از محوطه تاریخی پاسارگاد و آسیب به بخش های دیگر خواهد شد.

احداث این سد در حدود 12 سال پیش آغاز شد و طی این مدت نه تنها سازمان میراث فرهنگی کوششی برای نجات بخشی پاسارگاد نکرد بلکه اطلاع رسانی به هنگام و درستی نیز درباره عواقب ناشی از احداث سد سیوند ، صورت نگرفت.

در حال حاضر ، پس از حضور و فعالیت چند ماهه گروه های باستان شناسی از کشورهای مختلف جهان در این منطقه و انجام عملیات نجات بخشی در مدت زمان کوتاهی ، آثار ارزشمند مهمی در منطقه پاسارگاد و به ویژه تنگه بلاغی کشف شده است که بر اهمیت تاریخی و فرهنگی منطقه بیش از پیش می افزاید .این در حالی است که به نظر اکثر کارشناسان ، برای تکمیل این عملیات به زمانی چند ساله نیاز است .

افزون بر این ، اکثر کارشناسان ضمن تاکید بر آثار مخرب زیست محیطی سد سیوند و اثرات خطرناک آن بر سلامت مردم منطقه ، به بی فایده بودن آن سد در دراز مدت حتا برای توسعه کشاورزی نیز اعتقاد دارند.اما متاسفانه مسوولان و مجریان طرح تنها زیر آب نرفتن آرامگاه کوروش را بهانه کرده و چشم خود را بر روی آثار با ارزش منطقه به ویژه آثار به دست آمده در تنگه بلاغی می بندند.

به این ترتیب به نظر می رسد که آب گیری سد سیوند خطایی بس بزرگ تر و نابخشودنی تر از احداث آن باشد و با توجه به زیان ها و آسیب های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی که از این رهگذر بر کشور عزبزمان ایران وارد می شود ، به جا خواهد بود که از هزینه های اجرایی این سد درگذریم و کاری نکنیم که نسل امروز بیش از این شرمسار نسل های آینده شود .

از این روی از دیدگاه ما دوستداران فرهنگ و تمدن ایران بزرگ ، نجات بخشی واقعی میراث بشری پاسارگاد ، تنها با جلوگیری قطعی از آب گیری سد سیوند و برچیدن کامل این سد خاکی میسر است.

پاسارگاد

آبان ماه 1384
http://www.drshahinsepanta.persianblog.com/
تعداد امضاء های اينترنتی تا ابن لحظه: 18،196 ـ تعداد امضاها در شهرهاي مختلف جهان: 15،298