Wednesday, April 05, 2006

كميته رفراندوم آزاد ايران

گزارش
احضار و سركوب فعالان سياسي و دانشجويي و اعتراضات
در نيمه اول فروردين ماه :

1.زندانيان سياسي:

-بر اساس گزارشهاي دريافتي از زندان گوهردشت كرج، روز جمعه چهارم فروردين ماه حكم اعدام زنداني سياسي، آقاي ولي الله فيض مهدوي از وابستگان سازمان مجاهدين خلق، به طور كتبي به وي ابلاغ شده و او نيز اين حكم را امضا كرده است. اين اقدام حكومت درمانده جمهوري اسلامي در ادامه سلسله تهديدهايي است كه پس از ارجاع پرونده هسته ايش به شوراي امنيت عليه زندانيان سياسي انجام مي دهد.

-زندانيان گوهردشت طي پيامي خطاب به عموم مردم سال نو راتبريك گفتند و اعلام كردند كه ما در كنار سفره هفت سين خودمان هفت “آ“ را نيز منظور داريم:آب:صافي و پاكي,آتش: گرما و شعله,آهن:مقاومت و پايداري,آئينه:گذشت و صداقت,آرد:خير و بركت,آلاله:سمبل از خود گذشتگي و فدا.آرزو:اميد به فردايي بهتر.

-آقاي اميرحسين ساران دبير كل جبهه اتحاد و زنداني در زندان گوهردشت كرج ضمن تبريك سال نو به تمامي هموطنان اعلام نمودند“اميدوارم در سال جديد ملت بزرگ ايران با همتي بلند و خيزشي جانانه بر عليه استبداد مذهبي حاکم بر ايران يکپارچه و متحد به پا خيزند و سال 85 را به سال آزادي و رهايي ميهن تبديل نمايند“

-آقاي دكتر ناصر زرافشان ، وكيل پايه يك دادگستري و از وكلاي پرونده قتل هاي زنجيره اي به مناسبت فرا رسيدن نوروز 85پيامي منتشر نمود. وي اعلام كرد:" فرا رسيدن نوروز بر همه هم ميهنان در سراسر جهان بويژه بر نيروهاي ميهن پرست و مردم دوست فرخنده باد.فرارسيدن هر بهار اين پيام را دارد كه هيچ زمستاني نمي پايد و پس از هر زمستاني بهار از راه مي رسد“.
- بنابر خبر دريافتي از سوي خانواده زنداني سياسي و كارگري آقاي منصور اسانلو نه تنها به ايشان م بمناسبت سال نومرخصي داده نشد بلكه از سوي مسئولين قوه قضائيه حتي به همسر ومادر ايشان نيز اجازه ملاقات ندادند.

-سازمان عفو بين الملل با انتشار يک اطلاعيه علني نسبت به خطر اعدام آقاي فيض مهدوي اخطار داد و اعلام کرد که بعد از اعدام حجت زماني رژيم اسلامي تهديد به اجراي حکم اعدام آقاي ولي الله فيض مهدوي ۲۸ ساله را نموده است. عفو بين الملل، خواهان لغو حکم اعدام وي که بجرم هواداري از سازمان مجاهدين خلق در سال ۲۰۰۱ دستگير و در زندان گوهردشت کرج زنداني شده است.
-آقاي منوچهر محمدي، از دانشجويان زنداني بدليل غيبت از مرخصي از سوي قوه قضائيه محكوم به پرداخت جزاي نقدي شد.لازم بذكر است اين دانشجوي زنداني بدليل عدم رسيدگي به وضعيت بيماري و جراحي لثه خود بهنگام مرخصي حاضر به برگشت به زندان نشده بود.
-آقاي خالد حرداني، از زندانيان سياسي در زندان اوين كه محكوم به اعدام نيز ميباشددر حال حاضر بدليل بيماري حاد و عفونت فك و دهان و عدم مراقبت هاي لازم از اعزام به بيمارستان محروم مانده است.

-پرونده خانم الهام افروتنٴ به دادسراى تخلفات كاركنان فرستاده شد.اتهامات خانم افروتن تبليغ عليه نظام و ولي فقيه نظام ميباشد.
-براساس خبر منتشره از سوي دادستاني تهران آزادي آقاي اكبر گنجي به تعويق افتاده است.پيش از اين آقاي گنجي در 27اسفندماه84 به مدت يكهفته بمرخصي آمده بود و دادستاني علت به تعويق افتادن آزادي او را عدم بازگشت پس از اتمام مرخصي نوروزي عنوان كرده است.
-آقاي عبدالفتاح سلطاني،عضو هيأت مديره كانون وكلاي دادگستري مركز كه مدت 226 روز را در حبس در سلول انفرادي زندان اوين بسر برده قرار است روز 16 فروردين سال 85 در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاكمه شود.
-در اعتراض به عدم رعايت حقوق انساني و نقض حقوق بشر در زندانهاي جمهوري اسلامي خانواده هاي زندانيان سياسي طي برگزاري تجمعي در روز اول فروردين 1385 در مقابل زندان اوين با چيدن هفت سين ، اعتراض خود را نسبت به اعمال فشار بر زندانيان سياسي از سوي جمهوري اسلامي اعلام كردند.

2. سركوب و احضار دانشجويي:

-آقاي“ داود حسن پور“ عضو انجمن اسلامى دانشگاه تهران،به دادگاه تهران احضار شد.اتهام آقاي حسن پور اقدام عليه امنيت ملي عنوان شده و قرار است روز26ارديبهشت ماه محاكمه شود.
-آقاي سعيد کلانکي ،عضو کميته دانشجويي گزارشگران حقوق بشر، از سوي دادگاه تجديد نظر استان تهران به اتهام اقدام عليه امنيت از طريق شرکت و عضويت در تجمع عليه نظام جمهوري اسلامي به 3 سال حبس با تعليق 5 ساله محکوم شد.

-براساس حكم كميتهي انضباطي دانشگاه مازندران، يك عضو انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه به تعليق از تحصيل به مدت يك ترم و هفت عضو ديگر به توبيخ كتبي با درج در پرونده محكوم شدند.
-ماموران نيروي انتظامي شهرستان اهر 5 تن از فعالين سياسي و دانشجويي شهرستان اهر را دستگير کردند. آقايان “محرم کامراني“ و“ ابراهيم رشيدي“ عضو هيات تحريريه نشريه اويانيش بازداشت و سپس سه تن از فعالين دانشجويي در اين شهرستان به نامهاي آقاي“اصلان کامراني“ دانشجوي رشته حقوق و مدير مسئول يك نشريه دانشجويي در دانشگاه زاهدان ، “عسگر نوري“ مدير مسئول نشريه دانشجويي بيرليک در دانشگاه علامه و “جابر موسوي “فعال سياسي به اداره آگاهي احضار و بازداشت شدند.

3.اعتراضات:

-انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار با صدور بيانيه ايي حوادث اخير دانشگاههاي شريف و رجايي را محكوم كردند و اعلام نمودند كساني كه بر مسند قدرت تكيه زده اند حق ندارند از جنازه كشته شدگان در جنگ بعنوان دستاويز و مطامع سياسي استفاده كنند.
-هئيت علمي-آموزشي دانشگاه شريف با صدور بيانيه ايي ضمن ابراز تأسف از وقوع حوادث اين دانشگاه بعنوان يكي از دردناكترين رويداد در چند سال اخير،ضرب و شتم و اهانت دانشجويان توسط دانشجويان بسيجي و گروه فشار محكوم كردند.

-گروهي از معلمان شهرستان رشتخوار نسبت به كسر مبلغي از حقوق خود تحت عنوان وام بانك ملي از حقوق اسفندماه شان به آموزش و پرروش رشتخوار اعتراض كردند. لازم بذكر است رشتخوار 1200 فرهنگي دارد كه بيش از هزار نفر آن در مناطق روستايي خدمت ميكنند.
-زلزله زدگان شهرستان بروجرد در اعتراض به نحوه رسيدگي از سوي دولت و مسئولان هلال احمر و عدم دريافت چادر،پتو و آذوقه در مقابل فرمانداري اين شهر تجمع برپا كردند و خواستار پاسخگويي مسئولين امر در اين رابطه شدند.

4.سركوب اجتماعي:

-آقاي لقمان مهري از فعالان سياسي كرد به اتهام شركت در تجمع حمايت از زنان در 26خرداد ماه سال84 در مقابل دانشگاه تهران دستگير و به 6ماه زندان و 25 ضربه شلاق محكوم شد.
-آقاي “منصورحيات غيبي“، عضو هئيت مديره سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تنها چند ساعت مانده به تحويل سال نو، توسط ماموران امنيتي در حالي كه کمتر از ۲٤ ساعت از آزادي وي ميگذشت دستگير شده و به زندان اوين منتقل شد.

-آقاي “حسن محمدي“يكي از اعضاي فعال هئيت مديره سنديكاي شركت واحد روز جمعه 11فروردين ماه توسط مأموران لباس شخصي وزارت اطلاعات، در خانه خود دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل شد.
-آقاي كريم فهيمي، يكي از هموطنان مقيم سردشت باتهام نوشيدن مشروبات الكلي از سوي دستگاه قوه قضائيه جمهوري اسلامي محكوم به اعدام شد.وي در زندان سردشت بسر ميبرد.ضمنا محكوم ديگري بنام آقاي احمد رشيدي، اهل سردشت نيز به پرداخت پنج ميليارد تومان و هشت ماه زندان محكوم شده است. ايشان تحت شكنجه مجبور بقبول اتهاماتي گرديده كه ديگران عليه ايشان گزارش نموده و هيچگونه مدركي در جهت اثبات جرم موجود نبوده است.آقاي مارمال رسولي اهل سردشت هم به پرداخت ۵ ميليارد تومان جريمه و تحمل زندان محكوم گرديده است.

-آقاي علي افصحي, روحاني اصلاحگرا و نويسنده نقدهاي سينمايي بمدت يكماه حبس در سلول انفرادي در زندان اوين محكوم شد.اتهام آقاي افصحي اقدام عليه امنيت ملي و همکاري با عوامل برانداز عنوان شده است.

-آقاي “بهروز عليزاده“ يکى از فعالين جوان حرکت ملى آذربايجان در اردبيل، بدون آنکه موفق به اخذ وکيل شود، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات اين شهر به زندان اردبيل منتقل شده است. خانواده آقاي عليزاده تاكنون موفق به ملاقات يا تماس با وي نشده اند.
-آقاي هيمن محمودي، از اعضاي سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان در اروميه باتهام تبليغ عليه نظام محکوم به دو سال حبس تعزيري شد.

-آقاي“ کيم رسول زاده“، و 7 نفر از شهروندان سردشتي طي هفته هاي اخير به اتهام ارتباط و تماس با راديوها و رسانه هاي خارج از کشور دستگير و به حبس هاي مختلف محكوم شدند.آقاي رسول زاده به 8 ماه زندان محکوم شده است.

-سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در اطلاعيه اي خواستار آزادي سه عضو فعال اين سازمان شد. اطلاعيه با ذکر موارد اتهامي اين سه تن صدور احکام سنگين براي آنها را مغاير با کليه موازين و استانداردهاي قانوني و حقوقي دانست.اسامي دستگير شدگان عبارتند از خانم زينب بايزيدي ،که يک روز پيش از عيد بازداشت شده و آقايان غفور محمدي و سامان رسول پور، كه به اتهام مصاحبه با راديو تلويزيون هاي کردزبان خارج از کشور محكوم به زندان شده اند.

- براي شماري از بازداشت شدگان اسفندماه شهر ماکو، حکم زندان و جريمه نقدي صادر شد. چهار تن از اين افراد به نامهاي آقايان “کمال پرويني”، ”صابر شادمند”، ”جمال عجمي” و” حسين عموزاده ”که در جريان وقايع ماکو بازداشت شده بودند، هريک به 8 ماه حبس و پرداخت دو ميليون ريال جريمه نقدي محکوم شدند.

-به نوشته نشريه دانشجويي “خبرچين“، سرپرست دانشگاه اصفهان با تاكيد بر اجراي طرح تفكيك جنسيتي در اين دانشگاه از برگزاري مراسم هفتگي عزاداري زنان نيز خبر داده است.
-در ادامه سياست تبديل دانشگاه به حوزه ، ”رامشت” رئيس جديد دانشگاه (حسينيه) اصفهان خطاب به دانشجويان گفت: من به عنوان رييس دانشگاه آمدهام كه هيئت درست كنم، آمدهام سينهزني درست كنم، قرار است نماز راه بيندازم، قرار است كانون قرآن راه بيندازم، آمدهام كه مجلس هفتگي روضه زنانه در دانشگاه راه بيندازم، آمدهام نوحهگر در دانشگاه تربيت كنم.
-نشريه يالثارات ارگان انصار حزب الله با انتقاد از فروش لباسهاي باصطلاح غيراسلامي در فروشگاههاي شهر تهران, از دولت خواسته است با توسل به زور, تعاليم قرآني!!! را در ايران پياده کند.اين هفته نامه تندرو در مطلب ديگر همين شماره خود, با عنوان جاهليت در قرن21 خواستار اعمال زور توسط نيروهاي انتظامي حکومت اسلامي براي تغيير وضعيت جامعه ايران شد.
-به گزارش دريافتي از شهرستان مهاباد در آستانه تحويل سال نو،نيروهاي انتظامي به جشن مردم اين شهر يورش بردند.در اين تهاجم دهها تن زخمي و دستگير شده و به نقطه نامعلومي منتقل شدند.
-جمع کثيري از جوانان تبريزي با حضور در خيابانهاي شهر تبريز، در حالي که قصد داشتند ياد شهداي نسل کشي حمله ارمنستان به آذربايجان را گرامي بدارند مورد حمله نيروهاي گاردو لباس شخصي قرار گرفته و دهها نفر از تجمع كنندگان بازداشت شدند.

-طي دو هفته اخير دهها نفر از شهروندان بوکاني از سوي نيروهاي امنيتي دستگير و بازداشت شده اند.اسامي تعدادي از بازداشت شدگان عبارتند از:آقايان آزاد رسولي، ابوبکر باپيري، خضر سعيد نژاد، محمدصالح کوخاشيره، خالد شيرزاد، ابوبکر تيکان تپه، آوات قريشي، محمد امين سليميان، سعداله سلطانيان، خضر مولودي، رزگار سليميان، دارا قريشي، ريبوار سليميان و کامل سليميان و اتهام آنان ارتباط با احزاب كردستاني ميباشد.

-در پي تجمع كارگران صنايع پوشش رشت، در اعتراض به عدم دريافت 5ماه حقوق و مزاياي خود،مأموران نيروي انتظامي به كارگران تجمع كننده يورش بردند. در پي برخورد عوامل نيروي انتظامي چند نفر از كارگران اين واحد صنعتي از ناحيه دست ، پا ، گردن و سر دچار جراحت ، ضرب‏ديدگي و حتي شكستگي شدند.

-بنابر خبر منتشره از سوي سايت بلوچ نيوز صدها نفر در بلوچستان ايران دستگير و به نقاط نامعلومي منتقل شدند.اتهام اين افراد عوامل انگليس و آمريكا و وابسته به بنيادگرايان مذهبي طالبان و القاعده عنوان شده است.

-به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از سرنوشت دو شهروند اهل کامياران که از سوي نيروهاي امنيتي دستگير شده اند، اطلاعي در دست نيست. آقايان "ايوب رحماني" و" نامدار رحماني"، در روز اول فروردين ماه سال جاري به هنگام ورود به شهر کامياران، توسط نيروهاي انتظامي دستگير و تحويل مقامات امنيتي داده شدند.

-براساس حكم دستگاه قضايي در شهرستان آمل و بهشهر 9نفر از جوانان اين شهرها باتهام ارازل و اوباش و ياغيگري در خيابانهاي شهر به شكل تحقير آميزي گردانده شدند.
-بنابه اطلاعيه " کميته بين المللي عليه اعدام" خانم “فاطمه حقيقت پژوه“ در يک قدمي چوبه دار ايستاده است. اتهام وي قتل همسرش در دفاع از دختر 15ساله خويش در برابر تعرض وي عنوان شده است.

-به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در زندان اروميه درگيري و زدوخورد شديدي بين زندانيان عادي و مسئولان زندان رخ داده که منجر به زخمي شدن چند نفر شده است. به دنبال اين درگيري، چند تن از زندانيان به مکان نامعلومي منتقل شده اند.اسامي مجروحين عبارت است از:مصطفي شيخي پور، علي تپه رش و مامش و تعدادي ديگر از زندانيان کرد از جمله لطيف محمدي، جهانگير بادوزاده و کريم مام حسيني به مکان نامعلومي انتقال يافتند.

كميته رفراندوم آزاد ايران، ضمن محكوم نمودن كليه اعمال سركوبگرانه و خودسرانه كه توسط باندهاي سياه و فاشيستي جمهوري اسلامي و زير نظر نهادها و ارگانهاي دولتي صورت ميگيرد و سرنخ آن در دست بالاترين مقامات همين نظام است، تمامي ارگانهاي بين المللي و حقوق بشري و وجدانهاي بيدار بشري را بدادخواهي عليه ظلمي كه بر مردم ايران ميرود،مي طلبد. ما خواستار فشار آوردن هر چه بيشتر براي متوقف كردن نقض گسترده و مستمر حقوق بشر و دستگيريهاي گسترده و خودسرانه در ايران هستيم.

زنده باد آزادي

كميته رفراندوم آزاد ايران

15فروردين 1385(4آوريل 2006)
رونوشت به:
-دبيركل سازمان ملل متحد
-عفو بين الملل
-سازمان ديده بان حقوق بشر