Saturday, July 12, 2008

روز شمار کمپين آزادي فرزاد کمانگر / حکم اعدام فرزاد کمانگر را شدیدن محکوم می کنیم


حکم اعدام فرزاد کمانگر را شدیدن محکوم می کنیم


فرزاد کمانگر معلم پر توان و پرتلاش کامیارانی در آستانه ی اعدام است ! او که از تابستان سال گذشته در زندان های مخوف مختلفی همچون بازداشت گاه های 209 زندان اوین ، اطلاعات کرمانشاه و اطلاعات سنندج به سر می برد و در این مدت متحمل شکنجه های وحشیانه ای قرار گرفته است در دادگاه بدوی و در دادگاه تجدید نظر به اعدام محکوم شده است . علیرغم فشارهای فراوان بر او در این مدت زمان طولانی ، فرزاد از هرگونه اتهام مبني بر حمل و نگهداري مواد منفجره و عضويت در گروههاي محارب و مخالف جمهوري اسلامي تبرئه گرديده است و نهايتاً به اتهام عضويت در حزب پ.ک.ک که حزبي مخالف دولت ترکيه و سياستهاي آن است تحت عنوان محاربه محکوم به مرگ گرديده است . این در حالی است که حتی برای اتهام فوق نیز مدارک و استناداتی در پرونده ی فرزاد کمانگر موجود نمی باشد

در ادامه ی رسیدگی به پرونده ی فرزاد در دادگاه تجدید نظر ، 20/4/87 اجراي احکام زندان رجايي شهر کرج اقدام به ابلاغ حکم اعدام فرزاد کمانگر به وي نمود و هم زمان از وي خواسته شد که نسبت به نوشتن تقاضاي عفو با قيد فوريت اقدام نمايد و وعده هايي نيز جهت رسيدگي به اين خواسته داده شد . معلم فداکار کامیارانی، فرزاد کمانگر بر اساس اين اعتقاد که مرتکب هيچگونه عملي بر خلاف قانون نشده است از نوشتن عفونامه و تقاضاي بخشش خودداري نمود و نظر به عدم تقاضاي عفو و بخشش فرزاد کمانگر ، حکم اعدام وي به اجراي احکام زندان رجايي شهر ارجاع گرديد و با توجه به اينکه وي محکوميت حبس ندارد ، با دستور آقاي شاهرودي رئيس قوه قضائيه حکم اعدام وي به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ما جمعی از فعالین سیاسی ٬ دانشجویی ٬ کارگری ٬ حقوق بشر و زنان ٬ در ایران و خارج از کشور ضمن محکومیت گسترش برخورد پلیسی و قضایی با فعالین در ایران ، خواستار لغو فوری و بی قید و شرط حکم اعدام برای معلم عزیزمان فرزاد کمانگر می باشیم و اعلام می داریم که در صورت عدم تحقق این امر و عدم توقف اجرای حکم اعدام برای فرزاد کمانگر ٬ از تمام امکانات و توانایی های خود در جهت نیل به مقصود استفاده می نماییم .

کمپین فرزاد کمانگر
http://www.sosfarzad.com/

صدوچهل روز
با کمپين فرزاد کمانگر




فرزاد كمانگر (سيامند) معلم آموزش وپرورش شهرستان كامياران با 12 سال سابقه تدريس كه يكسال قبل از دستگيري در هنرستان كارودانش مشغول به تدريس بوده است ، همچنين عضو هيئت مديره انجمن صنفي معلمان شهرستان كامياران شاخه كردستان به عنوان مسئول روابط عمومي اين انجمن فعال بوده است ، او همچنين عضو شوراي نويسندگان ماهنامه فرهنگي - آموزشي رويان (نشريه آموزش و پرورش كامياران ) بوده است و نيز بعنوان عضو هيئت مديره انجمن زيست محيطي كامياران (ئاسك) مشغول به فعاليت بوده است .
آقاي کمانگر از ابتداي سال 85 با آغاز فعاليت مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به عضويت آن درآمد اما در مرداد ماه سال 1385 که براي پيگيري درمان بيماري برادرش ( از فعالان سياسي كردستان ) به تهران آمد ، در آنجا توسط مامورين وزارت اطلاعات دستگير شد.
فرزاد کمانگر در پروسه هاي مختلف بازجويي در بند 209 زندان اوين ، اداره اطلاعات کرمانشاه و اداره اطلاعات سنندج تحت شديدترين شکنجه هاي غير انساني قرار گرفت و علي رغم عدم وجود مستندات و در يک روند سياسي توسط شعبه 30 دادگاه انقلاب در طي يک محاکمه 7 دقيقه اي به اعدام محکوم شد .
کمپين نجات جان فرزاد کمانگر پس راي دادگاه در تاريخ 5/12/86 توسط مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران راه اندازي شد که با حجم پر کاري پس از گذشت 140 روز از آغاز فعاليتش با جمع آوري بيش از 3000 هزار امضا از طريق اينترنت و جمع آوري بيش از 3800 امضا توسط فعالان کمپين و از طريق فرم هاي کتبي به فعاليت هاي خود ادامه ميدهد.
امروز در حالي گزارش 140 روز فعاليت کمپين را جهت تنوير افکار عمومي و تشکلات همراستا و مدافع حقوق بشر منتشر مي نماييم که حکم اعدام فرزاد کمانگر توسط دادگاه تجديد نظر به تائيد رسيده است و آقاي کمانگر بنا بر ديدگاه شخصي از نوشتن تقاضاي عفو سرباز زده است. بنابراين با توجه به عدم محکوميت حبس ، حکم مربوطه به واحد اجراي احکام ارجاع گرديده تا با دستور آقاي شاهرودي و کم توجهي ديده بانان و مدافعان حقوق بشر به مرحله اجرا درآيد.
کمپين نجات فرزاد کمانگر همچنان براي آزادي فرزاد کمانگر از هيچ کوششي فروگذار نخواهد کرد و سلسله مکاتباتي را با تمامي حاميان بين المللي که از وي حمايت نموده اند به انجام خواهد رساند و با مطرح کردن پرونده مذکور در مراجع بين المللي با اعمال فشار بر دستگاه قضايي حکم وي را لغو نمايد. در ذيل گزارشي از 140 روز حمايت صادقانه و قاطعانه اقشار مختلف جامعه و تشکلات مدافع حقوق بشري در سطح داخل و خارج کشور تقديم به آنانکه قلبشان براي صلح و دوستي ميتپد ميگردد :

روز شمار کمپين آزادي فرزاد کمانگر
8/8/86 - حمايت زندانيان سياسي زندان اوين: آقايان مجيد توکلي ، احسان منصوري ، احمد قصابان ، کيوان رفيعي و مصطفي علوي جدائي با نگارش بيانيه اي خواستار تشکيل دادگاه علني و عادلانه جهت محاکه نامبرده شده اند.
7/10/86 - حمايت 250 تن از اهالي کامياران از فرزاد کمانگر : بيش از 250 تن از اهالي شهرستان کامياران از جمله امام جماعت شيعيان ، شوراي شهر ، شوراي تامين ، کانون صنفي فرهنگيان و همسايگان با امضاي استشهادي محلي وي به عنوان يک معلم دلسوز ياد کرده و خواهان آزادي وي شدند .
9/10/86 - بيانيه جمعي از معلمان شهرستان کامياران : بيش از 130 تن از معلمان کامياراني با ارسال بيانيه اي خواهان رسيدگي به وضعيت ايشان جهت آزادي نامبرده شدند.
7/12/86 - استمداد يک سازمان حقوق بشري براي حمايت از فرزاد کمانگر : مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با صدور فراخواني از تمامي مدافعان حقوق بشري براي نجات جان وي ياري خواست .
7/12/86 - اعتراض يک گروه حقوق بشري در سوئد به حکم اعدام فرزاد کمانگر : جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسي با صدور بيانيه اي ضمن محکوم کردن هر گونه اعدام، صدور احکام غير انساني و ضد بشري مراجع قضائي جمهوري اسلامي را محکوم کرده و خواستار اقدام فوري، هماهنگ و يکپارچه ي همه ي جريانات و فعالين مدني براي توقف اين گونه احکام توسط جمهوري اسلامي شد.
8/12/86 - حمايت و اعتصاب غذاي جمعي از زندانيان سنندج در حمايت از فرزاد کمانگر : 8 تن از زندانيان محبوس در زندان مرکزي سنندج با صدور بيانيه اي در اعتراض به حکم اعدام فرزاد کمانگر يک روز اعتصاب غذا اعلام کردند.
8/12/86 - بيانيه سازمان ديدبان حقوق بشر در اعتراض به صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر : سازمان ديدبان حقوق بشر در خصوص صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر اعتراض نموده و خواهان لغو حکم اعدام نامبرده شده است .
12/12/86 - اعتراض فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشري : فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) اعتراض شديد خود را نسبت به صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر اعلام نمود.
13/12/86 - حمايت جمعي از مدافعان حقوق بشر کردستان : 7 تن از مدافعان محلي حقوق بشري در کردستان ايران با صدور بيانيه اي خواهان آزادي فرزاد کمانگر شدند .
13/12/86 - حمايت کانون نويسندگان کردستان : کانون نويسندگان کردستان با صدور اطلاعيه اي خطاب به سازمان هاي بين المللي ، اتحاديه اروپا ، سازمان ملل ، سازمان جهاني حقوق بشر خواهان واکنش ايشان به حکم ناعادلانه فرزاد کمانگر شدند.
16/12/86 - حمايت جمعي از دانشجويان دانشگاه اصفهان از فرزاد کمانگر : جمعيت مذبور با ارسال نامه خواهان شفافسازي دستگاه قضايي و تحقيق در خصوص شکنجه فرزاد کمانگر شده است و صدور حکم اعدام براي نامبرده را خلاف موازين حقوق بشري قلمداد کرد .
16/12/86 - صدور بيانيه توسط انجمن معلمان از کار برکنار شده استان کردستان : جمعيتي متشکل از 1500 تن از معلمان از کار بر کنار شده استان کردستان در بيانيه از اتحاديه اروپا و سازمان هاي جهاني حقوق بشري خواهان آزادي و لغو حکم فرزاد کمانگر شدند.
19/12/86 - بيانيه جمعي از تشکلات مدني استان کردستان : انجمن فرهنگي و اجتماعي ژيانه وه ، کانون شهروندي ژيار ، موسسه فرهنگي و اجتماعي شاهو ، جمعيت جوانان سنه دژ ، موسسه جوانان زاگرس ، مشترکا با صدور بيانيه اي خواهان تجديد نظر در رابطه با حکم اعدام فرزاد کمانگر معلم کرد در بند شدند .
22/12/86 - نامه 98 تن از شخصيت هاي سياسي و اجتماعي به هاشمي شاهرودي : 98 تن از فعالان سياسي و اجتماعي ايران طي بيانيه اي مشترکي خواهان پايان دادن به بازداشت هاي خودسرانه شدند که در انتهاي نامه با اشاره بازداشت تني چند از فعالان سياسي و مدني از جمله فرزاد کمانگر خواهان آزادي ايشان شدند.
23/12/86 - انتشار مستنداتي از شکنجه هاي روحي و جسمي فرزاد کمانگر : مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با انتشار مستنداتي از شکنجه فرزاد کمانگر در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج گوشه اي از شکنجه هاي جسمي و روحي تحميل شده بر فرزاد کمانگر را افشا نمودند.
28/12/86 - حمايت دانشجويان زنداني پلي تکنيک : آقايان مجيد توکلي ، احمد قصابان و احسان منصوري سه تن از دانشجويان محبوس در زندان اوين با ارسال نامه از زندان به کمپين فرزاد کمانگر ضمن حمايت از فرزاد کمانگر خواهان نقض حکم صادره و بررسي مجدد پرونده ايشان در دادگاه صالحه و بصورت علني و با حضور هيئت منصفه اي صالح و عادل شدند.
29/12/86 - اعتراض کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران : کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران از قوه قضائيه خواهان تحقيق در خصوص شکنجه هاي جسمي فرزاد کمانگر شده و پذيرش مسئوليت صدور حکم اعدام براي ايشان و پاسخگويي به افکار عمومي شده است .
29/12/86 - جمع آوري امضا در سوئد : 134 تن از ايرانيان و خارجيان در سوئد با پيوستن به کمپين فرزاد کمانگر خواهان لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر و آزادي بي قيد و شرط وي شدند.
6/1/87 - جمع آوري امضا در کامياران : 1100 تن از شهروندان کامياران با امضاي فرم هاي کتبي کمپين خواهان لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر شدند.
26/1/87 - حمايت تشکل دانشجويي دانشگاه بين المللي قزوين : يک تشکل دانشجويي اصلاح طلب با برگزاري تجمعي در دانشگاه بين المللي قزوين خواهان آزادي فرزاد کمانگر شد.
28/1/87 - حمايت پارلمانترهاي سوئد از فرزاد کمانگر : بوديل سيبالوس عضو پارلمان و از اعضاي حزب سبز در سوئد، در رابطه ‌با وضعيت فرزاد کمانگر نامه‌اي براي سازمان عفو بين الملل ارسال کرد و قصد خود را براي جمع آوري امضا از ديگر پارلمانترها در سوئد اعلام داشت .
29/1/87 - فراخوان معلمان کامياران : معلمان کامياراني با ارسال فراخواني در آستانه هفته معلم نسبت به آزادي فرزاد کمانگر ابراز اميدواري کردند.
29/1/87 - حمايت وبلاگ نويسان ايراني : جمعي از وبلاگ نويسان ايراني با انتشار بيانيه اي روز 12 ارديبهشت را به روز حمات از فرزاد کمانگر ناگذاري کردند و خواهان لغو حکم اعدام ايشان شدند.
30/1/87 - جمع آوري امضا در بندر عباس : شهروندان بندر عباس در پارک ساحلي به کمپين نجات فرزاد کمانگر پيوستند .
8/2/87 - بيانيه انجمن فرهنگي اجتماعي زنان آذرمهر کردستان : انجمن فرهنگي و اجتماعي زنان آذر مهر با انتشار بيانيه اي نسبت به حکم اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کردند .
8/2/87 - حمايت انجمن صنفي معلمان کردستان : انجمن صنفي معلمان کردستان با صدور بيانيه اي در آستانه روز معلم صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر را محکوم نمود .
11/2/87 - حمايت جمعي از زندانيان سياسي اوين : آقايان مجيد توکلي ، احسان منصوري ، احمد قصابان ، ابوالفضل جهاندار ، صباح نصري ، هدايت غزالي ، عباس خرسندي و حميد رضا محمدي با ارسال نامه از زندان اعتراض خود را به ادامه بازداشت فرزاد کمانگر اعلام داشتند .
12/2/87 - حمايت 250 تن از شخصيت هاي سياسي و مدني ايران : 250 تن از فعالان سياسي ، اجتماعي ، حقوق بشري با صدور بيانيه اي نسبت به صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر اعتراض کردند .
13/2/87 - همبستگي با فرزاد کمانگر در کنار مقبره کوروش : در پي اعلام روز همبستگي و همراهي با فرزاد کمانگر تعدادي از دانشجويان و اعضاي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با گردهمايي در کنار مقبره کورش کبير "پايه گذار منشور جهاني حقوق بشر" ضمن اعتراض به نقض سيستماتيک حقوق بشر خواستار حمايت و آزادي فرزاد کمانگر ، معلم اعدامي گشتند .
26/2/87 - تقدير کانون صنفي معلمان ايران : کانون صنفي معلمان ايران با ارسال تقدير نامه اي ار فرزاد کمانگر به عنوان فردي قابل ستايش ياد کرد .
2/3/87 - نامه رئيس حزب چپ سوئد : رئيس حزب چپ سوئد با ارسال نامه اي به محمود احمدي نژاد با اشراه به شکنجه هاي روحي و جسمي خواهان آزادي و معالجعه فرزاد کمانگر شد .
3/3/87 - حمايت معلمان زبان کردي در سوئد : 34 تن از معلمان سوئدي با انتشار نامه اي خواهان آزادي فرزاد کمانگر شدند
3/3/87 - حمايت کانون صنفي معلمان ايران : کانون صنفي معلمان اصلي ترين تشکل صنفي معلمان ايراني با ارسال نامه اي از رياست قوه ي قضائيه، ديوان عالي کشور و قاضي دادگاه تجديد نظر خواستار لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر شدند.
4/3/87 - نامه فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان : رئيس فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان با بيش از 30 ميليون عضو از سفارت ايران خواهان توضيح در رابطه با صدور حکم اعدام و اتهامات منتسب به فرزاد کمانگر شد.
11/3/87 - بيانيه سازمان عفو بين الملل : سازمان عفو بين الملل با انتشار گزارشي از معلم اعدامي حمايت کرد و وي را فردي در آستانه اعدام معرفي نمود و از دريافت کنندگان گزارش خواست اعتراضات خود را به مقامات ايران اعلام کنند .
14/3/87 - انتشار طومار با بيش از 2000 امضا توسط کمپين : در پنج شهر ايران ، شيراز ، بندر عباس ، سنندج ، کامياران و اهواز فعالان کمپين فرزاد کمانگر موفق به جمع آوري 2000 امضاي کتبي توسط شهروندان ايراني شدند.
21/3/87 - ابراز نگراني فدارسيون جهاني اتحاديه معلمان : فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان با صدور بيانيه اي نسبت به وضعيت فرزاد کمانگر اعلام نگراني کرده و خواهان پاسخگوي مقامات قوه قضائيه ايران و گفتگو در رابطه با پرونده فرزاد کمانگر شده است .
29/3/87 - حمايت روحاني بلند پايه کرد از فرزاد کمانگر : سياستمدار مستقل و روحاني شهير کرد " ملا شيخ عزالدين حسيني " ، از اهالي شهر بوکان کردستان ايران، که‌هم اکنون در خارج از کشور و به‌صورت پناهنده‌سياسي زند‌گي مينمايد، در طي بيانيه‌اي خواهان آزادي فوري و بدون قيد و شرط فعال مدني و اکولوژيست کرد،معلم زنداني " فرزاد کمانگر " شده‌است.
21/4/87 - مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تائيد حکم اعدام فرزاد کمانگر را اعلام و طي اطلاعيه اي محکوم نمود.

-گزارش فوق در برگيرنده حمايتهاي جعي و سازماني ميباشد و نامه ها ، گفتگوها ، اطلاع رساني و مطالب بسياري بعلت محدوديتهاي نگارشي حذف گرديده است .
-همچنين اعلام ميداريم براي لغو حکم و تلاش براي آزادي فرزاد کمانگر مصمم هستيم و نيازمند همراهي تمامي آزاديخواهان و آزادانديشان. کمپين فرزاد کمانگر به فعاليتهاي خود ادامه خواهد داد.

کمپين نجات فرزاد کمانگر
تهران - 22/4/87
farzad.kamangar@gmail.com
http://www.f-kamangar.hra-iran.org
لينک بدون فيلتر
https://www.f-kamangar.hra-iran.org