Monday, July 07, 2008

در باره فرهنگ یا ضد فرهنگ جشنواره ی یکی بود ویکی نبود در تورنتو





فرهنگ یا ضد فرهنگ؟


در باره جشنواره ی یکی بود ویکی نبود در تورنتو


قرار است جشنواره ای به نام «یکی بود ، یکی نبود» از 17 تا 20 یولی 2008 در شهر تورنتوی کانادا برگزار شود. مسئولین این جشنواره اعلام کرده اند که حدود 150 تن از هنرمند ایرانی از ایران و خارج کشور در کنار یکدیگر گوشه هایی از فرهنگ و هنر ایران در زمینه های موسیقی، نمایش، سینما، نقاشی و غیره را به نمایش خواهند گذاشت. در بین هنرمندان دعوت شده از ایران نام چند تن از معروفترین هنرمندان – از جمله عباس کیارستمی، داریوش مهرجوئی، آیدین آغداشلو و محمد رضا لطفی- به چشم می خورد که آرایشگران چهره کریه ج.ا بوده اند وهستند و خوش رقصی برای آخوندها بیش ار هنرشان کاربرد داشته است.

ممکن است میان هنرمندان دعوت شده کسانی هم باشند که چنین تصویری دقیقاً بر عملکرد آنها منطبق نباشد، اما اکنون با حضور در این جشنواره، خواه ناخواه در این چهارچوب قرار می گیرند.

اما مهمتر از آن، حضور تاسف بار و دور از انتظار هنرمندان و روشنفکرانی از خارج کشور در این جشنواره است، که زمانی در گروه تبعیدیان بودند و نمی دانیم اکنون با چه انگیزه ای در این نمایش بزرگ! شرکت می کنند. گروهی که شاید همه آنها در آغاز به درستی نمی دانستند، یا هنوز هم- با وجود همه گفتگوها و مطالب روشنگرانه ای که در مورد «جشنواره یکی بود، یکی نبود» مطرح شده - نمی دانند در چگونه جشنواره ای و با کدام اهداف، شرکت می کنند.

اما همه قرائن و شواهد بررسی شده در اعلامیه ها و مقالات متعدد، نشان می دهد که این جشنواره هم بازی بزرگ دیگری ست که سر نخ آن در نهایت به دست بازی گردانان جمهوری «ضد فرهنگ و هنر» اسلامی، بسته است؛ یکی از بازی های فراوان این سیاهکاران که همانند های معروفی چون کنفرانس برلین وجشنواره نزدیک دوردست داشته است.

ما امضاء کنندگان این اطلاعیه با پشتیبانی از مطالب افشا کننده و روشنگرانه هنرمندان، تحلیلگران و منقدان فرهنگی و سیاسی، در مورد «جشنواره یکی بود، یکی نبود»، هر نوع حضور، همراهی و تبلیغ برای این جشنواره را خلاف ارزشهای هنری، اجتماعی و سیاسی تبعیدیان می دانیم.

پشتیبانان به ترتیب وصول موافقتشان با امضاءتا تاریخ6 یولی 88

فرهاد مجد آبادی، نویسنده وکارگردان/مهر انگیز دابویی/ مستند ساز/نسرین بهجو، کانون فرهنگی پیوند/رضا دابویی، مدیر فیلمبرداری، عکاس/داریوش شیروانی/ فیلمساز وآهنگساز/نسرین امیر صدقی،مرکزفرهنگی دیا/ میترا سرو، رقصنده/یاور استوار شاعر،پژوهشگر/کمال حسینی،بازیگر ،عکاس، فیلمبردار/مرتضی مجتهدی،بازیگر،عکاس، فیلمبردار/ علی دروازه غاری - فعال سیاسی /سیروس کفایی،کارگردان تئاتر/ غلام آل بویه، کارگردان و مدیر فستیوال تئاترایرانی در هایدلبرک/ حجت کسرائیان،نقاش/ غزاله نصیبی ،وکیل و حقوق دان /کانون فرهنگی خیام ،مونیخ، /مرکز پژوهشی سینمای آزاد، آلمان /مسعودوالا- مدیر مرکز هنر در حرکت- هلند/ سیماسید- بازیگر/ آرام بیات-گروه رقص خورشید/حسین افصحی- بازیگر و کارگردان/پروانه قاسمی-فعال سیاسی-

...واسامی نویسندگانی که به برگذاری این پروژه اعتراض کرده اند به ترتیب انتشار مطا لبشان.
گیسو شاکری،پویان انصاری،بصیر نصیبی ،نیما، ن.مرات ،لیلا قبادی،نادر ثانی، هما علیزاده ،عباس سماکار،جابر کلیبی، مسلم منصوری

cinem-ye-azad@t-online.de